Busschauffeurs gaan staken, Qbuzz zoekt oplossing voor TT

Q-buzzchauffeurs staken woensdag in Emmen, Oude Pekela en Stadskanaal voor een betere cao. Foto: DVHN.

De laatste CAO-onderhandelingen in het streekvervoer zijn op niets uitgelopen. De busschauffeurs gaan woensdag staken. Qbuzz heeft een probleem.

,,Het TT-weekend staat voor de deur, en duizenden studenten moeten tentamens doen. Dit is voor ons de beroerdste week voor een staking’’, stelt Qbuzz woordvoerder Michel van der Mark.

De busmaatschappij werkt aan een alternatief vervoersscenario. ,,We zijn in overleg met de onderwijsinstellingen, we weten van iedere school wanneer de tentamens zijn, en we willen de bussen met studenten zoveel mogelijk laten rijden. Het hangt ervan af hoeveel chauffeurs er wel willen rijden. Bij de vorige stakingsacties hadden we een bezettingsgraad van 10 procent, we hopen deze week op 20.’’

Onbepaalde tijd

Wanneer de staking eindigt is uiterst onzeker. Eigenlijk zouden de chauffeurs maandag hun werk al neerleggen, maar de bonden en vervoerders wilden deze week nog een keer om de tafel voor een ultieme bemiddelingspoging. Nu die is mislukt, legt de FNV de boel ook plat.

CNV-leden staken tot en met vrijdag. ,,Helaas. De aangedragen oplossingen waren, op centraal niveau, niet concreet genoeg’’, zegt CNV-woordvoerder Kees de Vos.

De chauffeurs staken al geruime tijd voor betere werkomstandigheden. Ze willen aanpassing van de krappe rijtijden en om de tweeenhalf uur vijf minuten een doorbetaalde pauze om naar de wc te kunnen. Hun werkgevers stellen dat dat zou leiden tot een jaarlijkse kostenstijging van 5 procent, en dat zou het openbaar vervoer te duur maken.

Regionaal niveau

,,De bonden eisen vijf minuten extra pauze in elke dienst ongeacht de situatie in het hele land.’’, zegt Van der Mark van Qbuzz. ,,Maar wij vinden dat dit probleem op regionaal niveau moet worden opgelost en willen met maatwerk de werkdruk verlagen waar het moet. De afgelopen twee jaar hebben we onze lijnen in Drenthe geanalyseerd, dit jaar doen we dat in Groningen, en in overleg met het OV Bureau passen we de rijtijden in de dienstregeling van 2019 aan aan de toenemende verkeersdrukte en de infrastructurele aanpassingen. Het aanpassen van rijtijden is soms hogere wiskunde. Bij een teveel aan rijtijd kan de chauffeur juist te vroeg langs een halte rijden, dat is ook niet goed.’’

,,Wij moeten wel staken’’, zegt vakbondsman De Vos. ,,We vrezen dat de roosterkrapte op bepaalde lijnen zal blijven en dat normale pauzes er nog steeds bij in zullen schieten. Onze leden zeggen dat de werkdruk de laatste jaren alleen maar erger is geworden. Dus ja, we staken, maar wel met een einddatum omdat dat prettiger is voor de reizigers.’’

Nieuws

menu