Chauffeurs balen van uitblijven oplossing voor onveilige bussen: ,,Gemeenten en provincies blijven maar naar elkaar verwijzen''

Een structurele oplossing voor de onveilige buslijn tussen Emmen en Ter Apel blijft maar uit. Chauffeurs voelen zich door gemeenten, provincies, Qbuzz en het Rijk van het kastje naar de muur gestuurd.

De pendelbus tussen AZC Ter Apel en Emmen

De pendelbus tussen AZC Ter Apel en Emmen Foto: Huisman Media

Het probleem bestaat al jaren, de oplossing is eigenlijk ook wel gevonden, maar die wordt in onvoldoende mate doorgevoerd. Zorg voor een goede pendelbus tussen Emmen en het asielzoekerscentrum in Ter Apel, zorg voor goede begeleiding aan boord en zorg dat dit structureel blijft. Volgens buschauffeur Dirk Visser zou dit al veel gevoel van onveiligheid bij de chauffeurs wegnemen.

Instanties verwijzen naar elkaar

Samen met bestuurder Edwin Kuiper van de Vervoersbond FNV en zijn collega’s vraagt Visser al geruime tijd aandacht voor het probleem. De FNV stuurde een brief met vragen aan de provincie Drenthe. Het antwoord kwam vorige week en Visser en Kuiper zien het als voorbeeld van hoe iedereen naar elkaar verwijst. „Er zijn allerlei verschillende potjes met geld in het spel. Bundel dat nou en komt tot een structurele oplossing”, betoogt Kuiper.

Ook de VVD in Provinciale Staten maakt zich zorgen over het uitblijven van een structurele oplossing. Op initiatief van de liberalen komt de kwestie woensdag 16 juni in een Statencommissie aan de orde. Tenslotte besteden de provincies het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen aan, zij hebben een verantwoordelijkheid om te zorgen dat bus en trein veilig zijn voor passagiers en medewerkers, vinden de liberalen.

Passagiers kunnen of willen niet betalen

In Ter Apel zitten veel asielzoekers uit de zogenoemde veilige landen. Ze reizen per bus naar Emmen om daar verder met de trein te reizen, maar kunnen of willen niet betalen. Visser schetst een tafereel dat zich bijna dagelijks afspeelt: „In de bus proberen ze eerst een ov-kaart uit, die werkt niet. Dan een pinpas die het ook niet doet. Dan willen ze met contant geld betalen, dat kan niet. Vervolgens kijken ze zielig naar andere passagiers, of zij niet voor hen willen betalen. Uiteindelijk lopen ze door, zonder te betalen.” Als de buschauffeur er wat van zegt, ontaardt dit dikwijls in ruzie en geschreeuw.

Volgens Visser wreekt zich hier ook het ingewikkelde betaalsysteem voor het openbaar vervoer in Nederland, waar geboren en getogen Nederlanders ook nog wel eens mee de mist in gaan. „Soms denken asielzoekers dat ze in de trein al betaald hebben voor de hele reis.”

Het probleem bestaat al jaren en er kwamen extra opsporingsambtenaren (BOA’s) en een speciale pendelbus voor asielzoekers. Tot teleurstelling van de FNV is het aantal BOA’s verminderd en rijdt ook de pendelbus minder frequent, doordat het Rijk hiervoor minder geld geeft. Hieraan zou een vermindering van het aantal klachten van chauffeurs ten grondslag liggen, maar Kuiper wijst op een recente enquête van de FNV, waaruit blijkt dat negen van de tien chauffeurs die op deze lijnen rijden, zich onveilig voelen. „Wel zijn veel chauffeurs meldingsmoe geworden, waardoor niet alle klachten meer doorkomen”, zegt Kuiper.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu