Coevorden hekelt verdwijnen bus uit Nieuwe Krim en enkel 'onbekende' hub-taxi voor Huttenheugte/Plopsa. 'Busdienst Noord-Sleen, Sleen en Erm loopt gevaar'

De gemeente Coevorden maakt zich zorgen over veranderingen in buslijnen. Nieuwe Krim moet het straks zonder bus stellen, De Huttenheugte en Plopsaland blijven slecht bereikbaar en de continuïteit van de busdienst voor Noord-Sleen, Sleen en Erm loopt gevaar.

De gemeente Coevorden heeft kritiek op wijzigingen in het openbaar vervoer.

De gemeente Coevorden heeft kritiek op wijzigingen in het openbaar vervoer. Foto DvhN

Dat schrijven burgemeester en wethouders in een reactie op de voorgestelde dienstregeling voor 2022 van het OV-bureau Groningen/Drenthe.

De grootste wijziging is voor Nieuwe Krim. Lijn 33 (Coevorden-Steenwijksmoer-Dalerpeel-Hoogeveen) slaat het dorp straks over, zodat de bus iets sneller op plaats van bestemming is. De route is straks niet meer via Nieuwe Dijk, maar via de Veldweg. Wie vanuit Nieuwe Krim de bus wil pakken, moet daarom een andere halte nemen.

‘Coevorden maakt zich juist sterk voor behoud bus in dorpen’

Coevorden maakt bezwaar tegen verdwijning van de bus uit het dorpje. ‘Wij maken ons juist sterk voor dorpen die hun bus willen behouden of willen terug hebben’, schrijft het college, dat de noodzaak van de maatregel niet inziet. Het voorstel is volgens B en W bovendien niet vooraf besproken. De gemeente is het daarnaast niet eens met het zelf moeten opruimen van de abri’s. De kosten komen namelijk voor eigen rekening.

Ook Plaatselijk Belang is tegen. Het behoud van de bus komt de leefbaarheid alleen maar ten goede, stelt de organisatie.

Huttenheugte en Plopsa slecht bereikbaar

Een ander heikel punt voor de gemeente Coevorden is de slechte bereikbaarheid van Center Parcs De Huttenheugte en Plopsa Indoor Coevorden met het openbaar vervoer. Sinds december 2020 doet de normale bus deze twee naast elkaar gelegen publiektrekkers bij Dalen niet meer aan. Er is weliswaar een alternatief in de vorm van de hub-taxi, die vanaf station Coevorden genomen kan worden. Deze service is volgens de gemeente echter nog onvoldoende bekend bij busreizigers. Coevorden wil dan ook dat deze hub-taxi meer onder de aandacht wordt gebracht.

Hoewel ‘99,9 procent’ van de gasten met eigen vervoer komt, stelt general manager Harry Bakker van De Huttenheugte dat de verdwijning van de normale busdienst naar zijn park toch een gemis is. ,,Het is een service die ophoudt. De lijn was dan wellicht niet rendabel, je moet volgens mij niet alles zomaar wegsnijden wat geen geld oplevert. Het is een maatregel die niet goed is voor de promotie van Coevorden en Drenthe.’’

Uit cijfers van het OV-bureau blijkt dat de halte Plopsaland/Huttenheugte minimaal werd gebruikt. In geheel 2018 waren er zestig tot zeventig passagiers.

‘Busdienst Noord-Sleen, Sleen en Erm loopt gevaar’

Coevorden is ook bezorgd over de busdienst voor Noord-Sleen, Sleen en Erm. Lijn 21 doet deze dorpen sinds dit jaar niet meer aan, omdat de bus nu rechtstreeks tussen Schoonoord en Emmen gaat. In plaats daarvan zou buslijn 25 vanaf Zweeloo voortaan via Noord-Sleen, Sleen en Erm naar Emmen rijden. Volgens Coevorden is deze wijziging echter niet doorgevoerd.

Wel worden de drie dorpen nu bediend door de nieuwe buslijn 29: Emmen-Noord-Sleen-Sleen-Erm-Emmen. Coevorden is verbolgen over de gang van zaken. De wijzigingen zijn volgens de gemeente niet vooraf besproken en er kon geen bezwaar tegen het besluit worden gemaakt.

‘Door de solitaire uitvoering van lijn 29 kan de continuïteit van de bediening van de dorpen Noord-Sleen, Sleen en Erm in gevaar komen. Daarnaast is de huidige lijnvoering niet vriendelijk voor recreanten, denk bijvoorbeeld aan de lopers van het Pieterpad. Sleen is immers een start- en finishplaats’, schrijven burgemeester en wethouders.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu