Fastned verliest strijd om laadpalen bij tankstation Zeijerveen langs de A28 in Assen. Raad van State voorziet geen keuzestress bij Tesla- en elektrorijders

Rijkswaterstaat mocht aan het Tamoil-tankstation op verzorgingsplaats Zeijerveen langs de A28 in Assen een vergunning verlenen voor het plaatsen van één of twee laadpalen voor elektrische auto’s.

Snellaadbedrijf Fastned verliest een zaak bij de Raad van State.

Snellaadbedrijf Fastned verliest een zaak bij de Raad van State. ANP

Snellaad-pioniersbedrijf Fastned was het daar niet mee eens en vocht de vergunning bij de Raad van State aan. Tevergeefs, want die oordeelt dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat(I&W), waar Rijkswaterstaat onder valt, de oliemaatschappijen niet op oneerlijke wijze heeft voorgetrokken.

Zolang de laadpalen op de fossiele brandstofstations aanvullend en ondergeschikt zijn is er geen probleem. Zoals op Zeijerveen, waar maar een paar aanvullende palen worden geplaatst. Bovendien kan Fastned altijd nog een vergunning aanvragen om zelf een snellaadstation bij Assen aan te leggen.

Overigens stuitte de hoogste bestuursrechter alleen op een probleem bij tankstation Peulwijk-Oost langs de A4 nabij Den Haag. Daar waren vier snellaadpalen vergund terwijl het tankstation maar zes brandstofzuilen heeft. Voor alle andere tankstations was er geen probleem.

Tegenvaller

Voor Fastned zijn de uitspraken een tegenvaller. Het snellaadpioniersbedrijf betichtte Rijkswaterstaat, dat valt onder het I&W-ministerie, onder meer van het voortrekken van de grote oliemaatschappijen op de verzorgingsplaatsen langs alle snelwegen.

Gat

Volgens Fastned krijgen de grote fossiele brandstoftankstations nu opeens vergunningen voor snellaadsttations, terwijl ze daar eerder geen enkele belangstelling voor hadden. Om die reden stapte Fastned als pionier in het gat en investeerde fors in snellaadstations.

Fastned vindt het niet eerlijk dat de grote oliemaatschappijen eerst de kat uit de boom mochten kijken en nu door de toename elektrische auto’s opeens op de snellaadtrein springen. Volgens Fastned gaat dat ten koste van zijn investeringen. Bovendien vindt het snellaadbedrijf het niet eerlijk dat de tankstations wel snellaadpalen mogen plaatsen, maar Fastned geen brandstofpompen.

De hoogste bestuursrechter ziet het anders en stelt dat de reguliere tankstations wel snellaadpalen mogen plaatsen zolang dat een aanvullende voorziening is. Zo wijst de Raad verder de kritiek van Fastned van de hand als zouden Tesla- en elektrorijders in de keuzestress schieten als ze een verzorgingsplaats oprijden en ontdekken dat ze rechtsaf naar Fastned, of linksaf naar het de laadpaal op het tankstation kunnen.

Ook voorziet de Raad geen verkeersgevaarlijke situaties als automobilisten er achter komen dat ze het verkeerde laadstation te pakken hebben en terug zouden gaan rijden. Volgens het rechtscollege is het allemaal niet zo ingewikkeld als je een verzorgingsplaats oprijdt. Daar zal Fastned het mee moeten doen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu