Gaan we in 2035 via Valthe, Valthermond of Ter Apel van Emmen naar Stadskanaal?

Met de trein van Emmen naar Stadskanaal. Het heeft nog heel wat voeten in aarde, zo blijkt uit onderzoek. Toch moet het over een jaar of vijftien mogelijk zijn, hoopt Roy Pruisscher, Statenlid voor de ChristenUnie in Drenthe.

De drie varianten voor de nieuwe verbinding Emmen-Stadskanaal.

De drie varianten voor de nieuwe verbinding Emmen-Stadskanaal. Illustratie DvhN

Een stukje spoor aanleggen van 25 à 30 kilometer is duur en ingewikkeld maar heeft grote voordelen, vindt Pruisscher. Op zijn initiatief bespreekt een Statencommissie woensdag een rapport over de zogenoemde Nedersaksenlijn, dat in opdracht van de provincie Overijssel is gemaakt.

De spoorlijn moet het oostelijk deel van Drenthe beter ontsluiten en kan bovendien de universiteitssteden Groningen en Enschede met elkaar verbinden. Tussen Veendam en Stadskanaal ligt al spoor en ook sluit de lijn in Emmen aan op bestaand spoor.

Rechttoe rechtaan of met een bocht?

Een belangrijke vraag is hoe het spoor tussen Emmen en Stadskanaal moet lopen. De onderzoekers van bureau Movares bedachten drie varianten. De eerste is rechttoe rechtaan van Musselkanaal naar Emmen, de tweede maakt een bocht langs Ter Apel, en de derde slaat Musselkanaal over en gaat met een westelijk bochtje naar Emmen.

Pruisscher heeft een voorzichtige voorkeur voor de tweede variant. „De eerste gaat dwars door dorpen en fraai landschap”, zegt hij. „De tweede ontsluit het oostelijk deel van de provincie beter, daar hebben meer mensen profijt van.” De volksvertegenwoordiger wil echter de discussie over de Nedersaksenlijn voortvarend voortzetten, daarom heeft hij het onderwerp op de agenda gezet.

Binnen uur van Emmen naar Groningen

De tweede variant heeft wel als nadeel dat die iets langer duurt. De reis van Emmen naar Stadskanaal zal 22 minuten duren, terwijl het op de andere twee varianten een kwartiertje is. Bij bedrijventerrein Dideldom bij Stadskanaal zou een extra station moeten komen. Op het hele traject Groningen Emmen zou de reistijd 52 tot 59 minuten bedragen.

Een dieseltrein is niet echt schoon en maakt relatief veel geluid. Volgens Movares hoeft er echter geen peperdure elektrificatie van het spoor plaats te vinden om toch elektrisch te kunnen rijden. De onderzoekers denken aan waterstoftreinen of treinen op accu’s. In de eerste variant zet een brandstofcel waterstof om in elektriciteit.

Tekst gaat verder onder de illustratie.

Tunnels aanleggen

De nieuwe spoorlijn heeft veel voeten in aarde. Vanwege nieuwe wetgeving mogen er geen nieuwe ‘gewone’ spoorwegovergangen meer worden aangelegd. Telkens als het spoor een weg kruist, moet er een tunnel worden aangelegd. De grondsoort in het gebied is veelal veen, wat de aanleg bemoeilijkt. Het prijskaartje van de nieuwe verbinding loopt op tot rondom de 500 miljoen euro, waar eerder 200 miljoen euro werd genoemd.

We moeten hier niet van schrikken, vindt Pruisscher. „Het was al wel langer duidelijk dat we het met die 200 miljoen niet zouden redden. We hoeven dat investeringsbedrag niet in één keer op tafel te leggen. Bovendien, niet alleen Drenthe heeft behoefte aan deze verbinding, ook Groningen en Overijssel. We kunnen de investering dus met drie provincies dragen.”

Dankzij lage rente is er geld genoeg

Daarnaast wijst de ChristenUnie op het vele geld voor investeringen dat er momenteel dankzij de extreem lage rente is. Het kabinet broedt op een Investeringsfonds, met tientallen miljarden euro’s. Eurocommissaris Frans Timmersmans presenteerde onlangs zijn Green Deal, waarbij 260 miljard euro op tafel legde. Slim en milieuvriendelijk vervoer maakt zeker deel uit van die Europese groene aanpak.

Er zal jaarlijks een lieve duit nodig zijn om de exploitatietekorten van de nieuwe verbinding te dekken. Afhankelijk van het gekozen tracé ramen de onderzoekers die op 3,7 tot 4,9 miljoen euro. Elke werkdag zullen er toch zo’n tweeduizend extra reizigers de trein pakken, verwachten de onderzoekers.

Unanieme Kamer wil haalbaarheidsonderzoek

Aan de slag met die plannen, vindt Pruisscher dan ook. „Het zal sowieso nog wel tien jaar duren voordat we aan de slag kunnen. Ik ben een optimistisch mens, misschien gaat het lukken dat het spoor er over vijftien jaar ligt.” De ChristenUnie wil dat de provincie Drenthe snel met de andere provincies gaat overleggen over een gezamenlijke aanpak van het project.

De Tweede Kamer is het met Pruisscher eens. Die sprak in december op voorspraak van parlementariër Stieneke van der Graaf unaniem uit dat de provincies serieus de haalbaarheid van de Nedersaksenlijn moeten onderzoeken. De Kamer drukt de noordelijke politie wel op het hart hierbij de eenheid te bewaren. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn ook stevige lobby’s om de prioriteit te leggen bij de bestaande verbinding van Groningen-Assen-Zwolle.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
In Beeld
menu