Gaan we stekkeren of op waterstof rijden? In Drenthe kan het straks allebei

Benzinerijders gaan straks ‘tanken’ aan de laadpaal, dieselrijders schakelen over op waterstof, verwacht ‘waterstofman’ Rob Castien van Resato in Assen. Nu is dat laatste nog lastig, maar binnen twee jaar heeft Drenthe al vijf plekken waar iedereen waterstof kan tanken.

Rob Castien, CEO van Resato, is een vooruitstrevend man. De ontwikkeling van de waterstofeconomie kan hem niet snel genoeg gaan. Logisch ook, zijn bedrijf ontwikkelt onder meer systemen om snel en veilig waterstof te tanken.

6 miljoen euro in twee maanden

„De afgelopen twee maanden hebben we op dit gebied voor 6 miljoen euro aan opdrachten binnengehaald”, zegt hij. „Nou ja, dat wil niet zeggen dat we elke twee maanden zoveel omzet halen, maar het zit wel in de lift. Bij ons bedrijf werken al 40 mensen full-time aan waterstof.”

Castien heeft een medestander gevonden in gedeputeerde Tjisse Stelpstra (ChristenUnie). Vrijdag presenteerde het tweetal hoe Drenthe een nieuwe stap zet in het rijden op waterstof. Bij Resato aan de Duitslandweg in Assen is al een vulpunt, daar komen er vijf bij. Die vulpunten krijgen een openbaar karakter.

Inspelen op de vraag

Waar die vulpunten komen is nog niet precies bekend, dat gaat Resato regelen. Het zal bij bestaande tankstations zijn. De vulpunten krijgen een mobiel karakter, waardoor ze flexibel kunnen inspelen op de vraag. In elk geval komt er een bij installatiebedrijf Vriend in Coevorden.

Ook directeur-eigenaar Tom van Engelen van Vriend wil vooruit in de wereld en hij heeft het dak van zijn bedrijf al vol gelegd met zonnepanelen, waarmee het bedrijf meer stroom opwekt dan het verwerkt. En hij heeft al zes dienstauto’s besteld die op waterstof rijden.

„Nee, economisch kan dat nog niet uit. Diesel is goedkoper”, erkent Van Engelen. Financiële steun van de provincie maakt echter dat het rijden op waterstof wel uit kan. Drenthe hoopt hiermee de ontwikkeling van waterstof op gang te brengen: als waterstof meer gebruikt wordt, komen er meer voorzieningen en wordt het gebruik van waterstof ook goedkoper.

Elektrisch rijden zonder zware accu

Rijden op waterstof lijkt erg op elektrisch rijden. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Je hebt er dus geen dure en zware accu voor nodig. Het tanken van waterstof kost nu nog redelijk veel tijd, maar de verwachting is dat dit over enkele jaren net zo snel en makkelijk is als benzine of diesel tanken.

Zijn al die laadpalen voor elektrische auto’s dan nog wel nodig? Castien: „Het gaat in elk geval niet lukken om alle auto’s elektrisch te laten rijden. Dat kan het stroomnet helemaal niet aan.” Castien denkt dat er een mix zal ontstaan: de puur elektrische auto is een goed alternatief voor wie nu op benzine rijdt, waterstof voor de veelrijders die nu diesel tanken. „Het zal snel gaan de komende jaren. Over vijf jaar is de waterstofauto voor de gewone consument al wel bereikbaar. Vergelijk het met de elektrische auto: toen ik vijfenhalf jaar geleden mijn eerste Tesla kocht, was dat voor veel mensen nog heel bijzonder.”

Waterstof is, zo zeggen deskundigen, geen energiebron maar een energiedrager. Je hebt elektriciteit nodig om het te maken. Het treft dat er in de noordelijke provincies soms een overschot aan groene stroom is, dat het elektriciteitsnetwerk niet kan verwerken. Daardoor stagneren nu diverse projecten om wind- en zonne-energie op te wekken. Maar als die stroom wordt omgezet in waterstof, kunnen die waarschijnlijk wel doorgang vinden.

Gouden toekomst

Gedeputeerde Stelpstra ziet voor Drenthe en Groningen dan ook een gouden toekomst met de waterstof. „We worden hydrogenvalley ”, mijmert hij. Behalve Resato zijn er volgens hem nog veel andere goede bedrijven in het Noorden die meewerken aan allerlei systemen om waterstof te kunnen toepassen.

Ook de Gasunie bijvoorbeeld studeert hard op mogelijkheden om het aardgasnet straks te gebruiken om waterstof te transporteren. Daarom is het gasdistributiebedrijf ook betrokken bij het project met de waterstofvulpunten in Drenthe.

Waterstof is gelukkig lichter dan lucht

De waterstofrevolutie heeft technisch ook heel wat voeten in aarde, maar juist daarom verwacht Stelpstra dat heel wat mensen er een goed belegde boterham aan gaan verdienen. Nadeel van waterstof is wel dat het nogal explosief is, vergelijkbaar met LPG.

Castien: „Waterstof heeft als voordeel dat het lichter is dan lucht. Mocht je een lek krijgen, dan stijgt het daardoor heel snel op en ben je het kwijt. LPG is zwaarder dan lucht en blijft dus laag hangen. Daardoor is het zo gevaarlijk als het vrijkomt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu