Gemeente Aa en Hunze kampt met storing op storing. Dinsdag lag de telefoon eruit ondanks de nieuwe centrale

Gemeentehuis Aa en Hunze in Gieten. Foto: Corné Sparidaens

Opnieuw had de gemeente Aa en Hunze in Gieten dinsdag een telefonische storing. Dat komt nog altijd vaak voor, terwijl de gemeente in december met een nieuwe telefooncentrale in zee ging om die problemen op te lossen.

Het begint bewoners op te vallen. Bij het bericht van dinsdag waarin de gemeente Aa en Hunze een telefonische storing meldt, reageert een bewoner uit Eext op Twitter: ‘Jullie hebben wel erg vaak een storing. Misschien tijd om naar een andere provider over te stappen?’

Het klopt dat de gemeente wel veel vaker storingen moet melden. Recent nog op 17 februari en 20 januari. Opvallend is dat de gemeente sinds 7 december bij een nieuwe telefooncentrale zit. Die zou, zo meldde burgemeester Anno Wietze Hiemstra toentertijd, de technische problemen moeten verhelpen. Want al langer rommelt de telefoontechniek in Aa en Hunze; zo ging het doorverbinden niet altijd goed.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is het ditmaal een storing die niet te maken heeft met de eigen techniek. ,,Deze komt door de leverancier.” De vorige storing zat volgens haar in de virtuele werkomgeving. Ze erkent dat het voor bewoners van de gemeente soms wel erg vervelend kan zijn.

Andere storingen

Dat bewoners het woord ‘storing’ wel vaak voorbij zagen komen, kan ook komen doordat de gemeente in de afgelopen maanden vaker melding deed van ongemakken, die niet aan de telefoon lagen. Zo kon zij op 9 maart door een landelijke storing geen aanvragen voor paspoorten of id-kaarten keuren, en had de gemeente op 4 februari technische problemen bij de openbare zitting van het centraal stembureau voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Storingen met verlichting waren er het afgelopen half jaar ook frequent, zoals op 25 februari (Annen), 7 december (Eext), 2 december (Gieten) en 9 november (Gieten).

Nieuws

menu