Groningen Airport Eelde kijkt ook naar Brussel voor overlevingskansen. Fondsen van Europese Unie kunnen indirect helpen

Fondsen van de Europese Unie kunnen indirect helpen bij het overleven van Groningen Airport Eelde (GAE). De luchthaven heeft dan ook de blik op Brussel gericht.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) links tijdens het bezoek aan GAE. Rechts gedeputeerde Cees Bijl, midden luchthavendirecteur Meiltje de Groot.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) links tijdens het bezoek aan GAE. Rechts gedeputeerde Cees Bijl, midden luchthavendirecteur Meiltje de Groot. Foto DvhN

Vrijdag bracht europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) een bezoek aan de noordelijke luchthaven. Ze liet zich uitgebreid bijpraten over de plannen van de luchthaven met elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Ook gingen de gesprekken over andere waterstofplannen in de provincies Groningen en Drenthe.

Rijkssteun voor Eelde

Nagtegaal denkt dat de luchthaven zeker een beroep zou kunnen doen op Europese fondsen. Daarnaast sprak ze tegenover deze krant de verwachting uit dat er bij de kabinetsformatie rijkssteun voor ‘Eelde’ geregeld wordt. De luchthaven zegt jaarlijks 6 miljoen tot 8 miljoen euro nodig te hebben van het rijk. In de luchtvaartnota van de huidige demissionaire minister Cora van Nieuwenhuizen (partijgenoot van Nagtegaal) is echter geen bijdrage geregeld.

Hoewel passagiersvluchten vanaf Eelde mogelijk blijven, wil de luchthaven zich ontwikkelen tot een soort proeftuin voor modernere en milieuvriendelijker vormen van vliegen en dit zou het bestaansrecht moeten zekerstellen. Samenwerking met partijen als New Energy Coalition, waterstofproducent Holthausen, Saab, PEN EM, KLM Flight Academy, Dronehub GAE en NHL-Stenden Hogeschool moet uitmonden in het project NXT Airport.

Vanaf 2030 zou elektrisch vliegen op korte afstanden mogelijk moeten zijn, tien jaar later ook vliegen op waterstof. „De Europese Unie stimuleert dit”, vertelt Cees Bijl, gedeputeerde voor de PvdA in Drenthe en voorzitter van de aandeelhouders van GAE.

Op Europese schaal zijn regionale luchthavens belangrijk

Daarnaast kijkt de Europese Unie iets anders tegen kleine regionale luchthavens aan dan de Nederlandse overheid, stelt Bijl. Juist op Europese schaal zijn die belangrijk. „In dunbevolkte Scandinavische landen komt je niet zo ver als je niet kunt vliegen, dus dan zijn die kleine luchthavens belangrijk. En het grootste deel daarvan is verliesgevend.”

Bijl benadrukt dat de Europese Unie niet rechtstreeks de exploitatie van GAE gaat subsidiëren. Maar eventueel wel projecten op de luchthaven die een duurzamere luchtvaart dichterbij kunnen brengen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu