Groningen Airport Eelde heeft volgend jaar een tekort van 1,7 miljoen euro

De KLM stalt vliegtuigen op Groningen Airport Eelde en daardoor vallen de tekorten nog een beetje mee. Foto: DvhN/Jeroen Kelderman

De begroting van Groningen Airport Eelde vertoont volgend jaar een tekort van 1,7 miljoen euro, verklaarde de Drentse gedeputeerde Cees Bijl (PvdA) woensdag tijdens een vergadering van de Statencommissie voor financiën.

De gedeputeerde kreeg ruime steun voor zijn opstelling om de luchthaven voorlopig voort te zetten en de exploitatieverliezen af te dekken uit een fonds dat eigenlijk bedoeld is voor investeringen in de luchthaven. Alleen SP en Partij voor de Dieren zien liever dat Drenthe de stekker uit de luchthaven trekt.

Nieuwe directeur

Donderdag vergaderen de aandeelhouders van de luchthaven over de begroting en over de benoeming van een nieuwe directeur voor de luchthaven. De aandeelhouders zijn de provincies Drenthe en Groningen, de gemeenten Tynaarlo en Assen en stichting FB Oranjewoud. Assen wil van de aandelen af.

Dit jaar bedraagt het tekort van de luchthaven zo’n 2 miljoen euro. Begroot was 1,3 miljoen, net als andere luchthavens lijdt de luchthaven onder de coronacrisis. Een meevaller is nog dat de KLM vliegtuigen op Eelde stalt.

Zwart gat

Hoewel de luchthaven dus vele miljoenen aan belastinggeld kost (de SP spreekt van een zwart gat), zien de meeste fracties die wel als een belangrijk onderdeel van de infrastructuur in Noord-Nederland. Gedeputeerde Bijl wil 2021 gebruiken om uit te zoeken of de luchthaven onderdeel kan worden van de Schipholgroep en of het Rijk alsnog wil bijdragen aan de te verwachten exploitatieverliezen. De luchthavendirectie denkt dat er op jaarbasis 6- à 8 miljoen nodig is om de luchthaven overeind te houden.

Bijl verklaarde dat er volgende week weer een gesprek is met VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen over de positie van ‘Eelde’. Maar hij verwacht dat er pas in de tweede helft van volgend jaar definitief duidelijkheid is over de vraag hoe het Rijk de positie van Eelde ziet en of er vanuit Den Haag geld komt voor de exploitatie. Want over dit vraagstuk zal een nieuw kabinet duidelijkheid moeten geven, stelde Bijl.

Wat doen de Friezen?

De provincie Friesland zou als aandeelhouder moeten aanschuiven, vinden veel Statenfracties. Dat zou het belang van heel Noord-Nederland bij een luchthaven onderstrepen. Volgens gedeputeerde Bijl zijn er nog geen concrete plannen dat Friesland aandeelhouder wordt. Wel ziet hij de komst van de Friese stichting FB Oranjewoud als een teken dat de Friese betrokkenheid groter wordt. Oranjewoud nam de aandelen van de gemeente Groningen over. Waar die van Assen naar toegaan, moet volgend jaar ook duidelijk worden. Assen moet de eigen aandelen eerst aan de andere aandeelhouders aanbieden.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu