Grootste helikopter ter wereld was op Eelde in 1971

Dinsdag exact 45 jaar geleden landde op Groningen Airport Eelde, dat toen nog gewoon luchthaven Eelde heette, de grootste helikopter die ooit vloog. De Russische Mi-12.

Het toenmalige Nieuwsblad van het Noorden, een van de voorlopers van deze krant, deed er destijds verslag van en plaatste er een foto bij van Henk Blouw. De maker blijkt nog in leven, de 81-jarige Blouw woont in Haren en herinnert het zich nog levendig. ,,Hij was uren te laat’’, vertelt Blouw.

,,Op een zeker moment waren ze hem zelfs helemaal kwijt, toen bleek hij boven Den Helder te zitten. Kwam die Russen wel goed uit natuurlijk. Vonden ze interessant, Den Helder’’, vervolgt Blouw.

Enige fotograaf

De Harenaar werkte als voorlichter bij de gemeente Groningen en had als hobby de - vooral militaire - luchtvaart. Hij maakte foto’s van vliegtuigen over de hele wereld voor vaktechnische tijdschriften als Veilig Vliegen en Herkenning . ,,Ik was volgens mij de enige fotograaf op Eelde die dag. Verder zag je alleen uniformen.’’

De Mi-12 was onderweg naar Parijs, waar op vliegveld Le Bourget de tweejaarlijkse Parijse Salon werd gehouden. In de heel voorzichtige ontspanning die begin jaren zeventig ontstond tussen Nixon en Breznjev was daar ook ruimte voor vliegend materieel uit het Oostblok.

Die ontspanning ging niet zo ver dat het toestel - met Aeroflot op de cabine - in een rechte lijn van Moskou naar Parijs kon vliegen. Het West-Duitse luchtruim was namelijk verboden terrein. Dus vloog de helikopter van de DDR over zee via Denemarken om via de Nederlandse waddenkust een tankstop op Eelde te maken.

Civiele helikopter

De Mi-12 was een civiele helikopter, bedoeld voor vervoer van delfstoffen uit volmaakt ontoegankelijke Russische streken. Het toestel werd nooit in gebruik genomen, het bleef bij een aantal prototypes. De ideale vlieghoogte was 600 meter, waardoor hij bij slecht weer en dito zicht niet ingezet kon worden. Van Eelde vloog het verder richting België, maar door het slechte weer moesten de Russen uitwijken naar Schiphol.

Echt bijzonder vond Blouw de 37 meter lange wentelwiek met twee rotoren niet. Toch maakte hij tientallen foto’s met zijn peperdure Hasselblad-camera. De uitstekend gearchiveerde collectie bevat nog alle contactafdrukken, de negatieven heeft hij ook nog. ,,Je moet even boven komen kijken om te zien wat ik wél bijzonder vind.’’

Daar, in een vitrine, staat zijn collectie modelvliegtuigen. Geheel zelf vervaardigd, niet van bouwpakketten. Illustere Fokkers als de G1, en de bommenwerper C X waarmee het Nederlands leger aanvallen uitvoerde op de Grebbeberg. Blouw bouwt nu aan een model van de Helpman 1, het eerste - en enige - vliegtuig van Groningse makelij uit 1910. Net als van de Mi-12 zijn er alleen nog foto’s van.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu