Het Noorden presenteert zichzelf in Assen als de proeftuin voor zelfrijdende auto's en zelfvliegende drones

Noord-Nederland heeft zich donderdag met een nieuw festival in Assen prominent in de etalage gezet als proefgebied voor zelf vliegend, varend en rijdend (weg en spoor) transport.

Organisator Frans Hamstra stak naar eigen zeggen van veel (inter)nationale bezoekers en deelnemers in de Expo Hal naast het TT-circuit complimenten in de zak.

Wie al wist wat er in de drie noordelijke provincies met drones, busjes, treinen en een boot wordt gedaan, kwam voor contacten en de demonstraties. Wie uit nieuwsgierigheid een kijkje nam, was vaak blij verrast over de hoeveelheid projecten en de vorderingen.

Het Noorden begint gewoon, op alle fronten

,,Elders wordt vooral gepraat, hier beginnen ze gewoon met alle kennis en de ruimte die er is. Ik heb ook nog nooit eerder gezien dat zoveel verschillende ontwikkelingen in dezelfde regio plaatsvinden en samen worden gepresenteerd. Ik denk dat ik nog wel eens aanklop’’, vertelde een nieuwsgierige ondernemer.

Het is precies wat het Noorden wilde bereiken met het festival: duidelijk maken dat dit de hotspot is voor autonoom vervoer. Om dat te bereiken werken de provincies en onder meer de Rijksuniversiteit samen binnen @North die het festival organiseerde.

Automatisch vis-transport op Ameland

De organisatie maakte bekend dat zij met de provincie voor het Utrechtse bedrijf MWLC een vergunning heeft aangevraagd voor een praktijktest van autonoom goederentransport op Ameland.

,,We willen ingevroren vis elektrisch en automatisch vervoeren van een koelhuis in Nes naar Holwerd’’, zegt initiatiefnemer Johan van Bentum. Hij wil gebruik maken van een nauwelijks gebruikte serviceweg van Rijkswaterstaat, aan de binnenkant van de zeedijk.

Ontheffing voor belangrijke drone-proefvlucht binnen

Het zal tijdens de test langzaam gaan. ,,Hooguit 5 km per uur, want we willen zeker zijn dat het veilig is. Voor vervoer van mensen is dat veel te langzaam, daar stap je niet in. Maar voor dooie vis maakt het niet uit. Het zou de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Een grote stap voorwaarts voor de ontwikkeling.’’ Hij wil uiteindelijk bagage en vracht op de eilanden vanaf de boot vervoer, om zo het autoverkeer overbodig te maken.

Egbert Swierts van Omnidrones vertelde dat hij net een ontheffing binnen heeft voor een even belangrijke stap: proefvluchten voor een onderzoek naar dronevluchten in ‘lastige’ gebieden: over wegen, bebouwing en bij een vliegveld. Zonder dat ze de drone blijven zien, wat nu nog een harde eis is.

Langs de startbaan van Eelde

,,We mogen praktijkvluchten uitvoeren om te onderzoeken hoe we dat veilig kunnen aanpakken’’, aldus Swierts. De route is kort: vanaf de oude landingsbaan van Eelde, pal langs de overgebleven startbaan, het grasveld met de aanvliegverlichting aan de overkant van de Burgemeester Legroweg en over het Noord-Willemskanaal naar de bloemenveiling Flora Holland.

,,We hebben in theorie al uitgezocht hoe dat zou moeten en alle betrokken partijen waaronder Luchtverkeersleiding Nederland doen mee. Ik denk dat er drie tot zes vluchten nodig zijn.’’

Treinen en bussen

Even verderop in de Expo Hal legden Prorail en Arriva uit wat ze met treinen doen tussen Groningen en Zuidhorn. De Franse treinbouwer Alstom vertoont een simulatie van de automatisering van een Belgische spoorlijn en vertelt wat dat oplevert: in elk geval een flinke besparing op de stroom/ brandstof. Een onbekende toepassing was er ook: een autonome elektrische rolstoel.

Fabrikant VDL (oa autobussen) liet zien welke autonome transportsystemen zij levert voor meer of minder afgesloten bedrijfsterreinen. Het bedrijf, ook leverancier van de elektrische bussen van Qbuzz, borduurt voort op de volautomatische streekbus, die APTS al in 2004 over een met magneten vastgelegde route dwars door Eindhoven liet rijden.

‘Stop zelfrijdende auto bij de bebouwde kom’

Technisch werkte de bus perfect maar hij wordt nog steeds niet gebruikt. En VDL ziet er voorlopig ook weinig meer in, althans niet in het gewone verkeer. ,,Want het menselijke gedrag is onvoorspelbaar en je moet wel veilig reageren op al die fietsers en voetgangers. Wij denken dat zelfrijdend vervoer voorlopig nog wel even beperkt blijft tot afgesloten terrein en wegen’’, vertelde een van de medewerkers. Dat past mooi bij de oproep van de Fietsersbond deze week: stop autonoom vervoer bij het begin van de bebouwde kom.

5G wordt node gemist

Ondertussen wacht een flink aantal toepassingen op verbetering van GPS en vooral de komst van een 5G radionetwerk. Dat kan de positie van een voertuig veel nauwkeuriger bepalen en gegevens sneller verwerken.

De ambulance hulpverleners, die een specialist in het ziekenhuis met een bril kunnen laten meemaken naar een patiënt, zouden er blij mee zijn, vertelden ze. Net als de bemanning van een cameraauto van de politie. En Wilco Stollenga uit Eppenhuizen, die voor drone-onderneming AgriFly met name pootarrdappelland filmt. Hij legt voor boeren vastwaar ze moeten ingrijpen met bijvoorbeeld bemesting of bestrijdingsmiddelen. ,,Ik moet nu nog achter de computer kruipen en alles downloaden op een usb-stick. Die kunnen bemestingsapparaten automatisch lezen, maar het kost mij nu nog uren. Straks kan ik binnen een kwartier laten zien waar ze aan toe zijn.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu