Het worstelende Groningen Airport Eelde bestaat 90 jaar, maar haalt het vliegveld de 100 wel?

Groningen Airport Eelde bestaat zondag 90 jaar. Het is al die jaren vallen en opstaan met de noordelijke luchthaven.

Het beeld van Groningen Airport Eelde tijdens de coronapandemie: KLM gebruikt het vliegveld als parkeerplaats voor haar toestellen.

Het beeld van Groningen Airport Eelde tijdens de coronapandemie: KLM gebruikt het vliegveld als parkeerplaats voor haar toestellen. Foto: Kas van Zonneveld

Groot feest is er niet dit weekeinde op Groningen Airport Eelde. Het 90-jarig bestaan van het vliegveld wordt vanwege de coronamaatregelen in kleine kring gevierd, zegt Lizette van Dijken van Groningen Airport Eelde. ,,We houden intern een feestje met personeel en de bedrijven op het vliegveld. Een vliegshow of iets dergelijks is niet mogelijk. Er ligt nu ook een groot zonnepark op het middenterrein, dat levert ook praktische problemen op voor festiviteiten. Misschien dat we mei volgend jaar als afsluiting van het jubileumjaar iets voor de omgeving organiseren.”

Niet gepast

Een groot feest is ook niet gepast in deze tijd. Het vliegverkeer voor vakantiecharters op Eelde ligt nog stil als gevolg van de beperkte reismogelijkheden door corona. Alleen lesvluchten van de KLM-vliegschool en ander klein vliegkeer gaan door. Daarnaast heerst er geen feeststemming op de noordelijke luchthaven, omdat het vliegveld in grote financiële problemen verkeert en een miljoenentekort kent.

Dat komt niet alleen door de coronacrisis, maar ook door de tegenvallers waarmee de luchthaven de laatste jaren is geconfronteerd. Vliegmaatschappijen met grote plannen op Eelde haakten telkens af, met als dieptepunt het schrappen van de lijnvluchten naar de internationale luchthavens van Kopenhagen en München eind 2018. Steeds weer blijkt een goede bezetting van de vliegtuigstoelen een probleem. Van de 46 miljoen euro die de aandeelhouders van Eelde in 2017 voor het ambitieuze plan ‘Toegangspoort van het Noorden’ uittrokken, is nog 25 miljoen over.

Haalt Eelde 100 jaar?

Grote vraag is of Eelde de honderd jaar haalt. Vanuit provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Tynaarlo (alle drie aandeelhouder) en van Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) klinkt kritiek of er zoveel overheidsgeld in de noordelijke luchthaven gestoken moet worden.

De nieuwe directeur van Groningen Airport Eelde, Meiltje de Groot, wil een nieuwe koers inslaan. Vakantievluchten en lijnvluchten zijn welkom, maar miljoenen uitgeven om luchtvaartmaatschappijen binnen te halen is verleden tijd. Ze lanceerde begin dit jaar het plan NXT Airport en zoekt daarvoor samenwerking met partners in en buiten de luchtvaart. Eelde moet voortaan een voortrekkersrol vervullen voor duurzaamheid van de luchtvaart, op het gebied van elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Dat is goedkoper en geeft minder geluidsoverlast. Binnen vijf jaar moet er elektrisch gevlogen worden tussen Eelde en de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam.

Drone, vrachtverkeer en sloop

Directeur De Groot ziet voor Eelde ook een belangrijke functie weggelegd voor het vliegen met drones, het aantrekken van vrachtverkeer en de sloop en recycling van oude toestellen. Werkgeversorganisaties benadrukken dat de aanwezigheid van een vliegveld in het Noorden een belangrijke factor is voor grote ondernemingen om zich in de regio te vestigen. Het jongste voorbeeld is de komst van de isotopenfabriek naar Veendam.

Daarnaast heeft Groningen Airport Eelde een grote maatschappelijke functie. De traumahelikopter is er gestationeerd en voor het vervoer van donororganen voor transplantaties in het UMCG is de luchthaven letterlijk van levensbelang.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
Groningen Airport Eelde
menu