Hoe laat je de thuiszorg binnen als je zelf niet open kunt doen?

Hoe laat je de thuiszorg binnen als je zelf de deur niet open kunt doen? Het aantal toegangssystemen neemt snel toe. Afstemming tussen thuiszorg en huiseigenaren is noodzakelijk.

Fred te Riet toont enkele toegangssystemen voor zorgmedewerkers.

Fred te Riet toont enkele toegangssystemen voor zorgmedewerkers.

Alarm

Nu ouderen ook thuis blijven wonen als ze veel zorg nodig hebben, doemt een nieuw probleem op: hoe verschaf je zorgverleners toegang tot hun woning? Want ze moeten er ook, of eigenlijk juist, in kunnen als de cliënt zelf de deur niet kan open doen. Dat geldt zeker voor ouderen die een alarmeringssysteem willen. Die lopen vaak via thuiszorgorganisaties of verzorgingstehuizen. Die willen wel graag een sluitend systeem om in de woning te kunnen komen om de cliënt-in-nood te kunnen helpen.

Het makkelijkste is een sleutelkluisje bij de voordeur. Die kunnen de zorgverleners met een cijfercode openen. Maar niet overal mogen die kluisjes geplaatst worden, bleek onlangs.

Een 84-jarige bewoonster van een ouderencomplex in Assen hoefde niet meer in het verpleeghuis te verblijven, maar kon ook niet naar huis. Daar zou ze thuiszorg nodig hebben van Icare, ook in de nachtelijke uren. Maar Icare kon het met huisbaas Actium niet eens worden over de manier waarop de thuiszorgmedewerkers toegang krijgen tot haar woning. Actium had bij het seniorencomplex een eigen voorziening aangebracht voor hulpdiensten, die je met een sleutel kunt openmaken. Daar wilde Icare niet aan. Het probleem is uiteindelijk met een noodkluisje opgelost, in afwachting van een definitieve oplossing.

Vereniging van eigenaren

,,Het principe is vrij eenvoudig: wie thuiszorg nodig heeft, moet zorgen dat de medewerkers toegang krijgen tot de woning’’, zegt Fred te Riet uit Coevorden. Hij adviseert thuiszorgorganisaties als Icare over nieuwe technische voorzieningen met zijn bureau dat zich richt op de combinatie van zorg en techniek. ,,Mensen vinden het lastig, maar je moet er wel over nadenken hoe dat moet als je niet zelf de deur open kunt doen.’’

Wie in een appartementencomplex woont, en dat doen de meeste ouderen, heeft te maken met de vereniging van eigenaren, of met de verhuurder. Die moeten het goed vinden dat er sleutelkluisjes bij de voordeur van het complex komen.

Thuiszorgmedewerkers kunnen niet zelf de sleutel beheren van elke woning die ze moeten bezoeken. Om te beginnen zouden ze die sleutels telkens moeten doorgeven aan collega’s, maar los daarvan is ook de verantwoordelijkheid te groot. Te Riet: ,,Stel dat je de sleutebos kwijt raakt, dan moeten misschien wel tientallen mensen hun sloten vervangen.’’

Goed beveiligd

Sleutekluisjes zijn ook een beetje griezelig. Een vakbekwame inbreker heeft slechts een schroevendraaier nodig om het kluisje open te breken. Te Riet: ,,Dat klopt, maar een inbreker komt overal wel binnen, sleutelkluisje of niet. Het kluisje moet zo goed beveiligd zijn, dat het voor de dief te lang duurt voor hij het open heeft. Dat is niet anders dan bij ander hang- en sluitwerk. Je moet dus wel zorgen dat je een kluisje hebt dat aan de eisen van het keurmerk Veilig Wonen voldoet.’’

De techniek schrijdt voort. Meestal zijn voordeuren van complexen op afstand elektronisch te openen. Er zijn systemen waarbij de thuiszorgmedewerker bij de voordeur via een app op zijn mobiele telefoon contact legt met een callcenter, een cijfercode invoert, waarop het callcenter de deur opent.

Op zo’n systeem zijn allerlei variaties denkbaar en die ontstaan dan ook. Technisch kan er ook van alles: jezelf legitimeren met je vingerafdruk (smartphones en tablets werken al op die manier), of via een irisscan, het kan allemaal. Een wildgroei dreigt.

Standaard

,,Nu er steeds meer ouderen thuis blijven wonen, is het belangrijk dat er standaardisatie komt’’, meent Te Riet. ,,Anders wordt het voor thuiszorgmedewerkers en andere hulpverleners lastig als ze steeds met een ander systeem moeten werken.

Manager Marcel van Halteren van Actium is dit met hem eens. De corporatie is volgens hem nog niet helemaal ingespeeld op bewoners die veel thuiszorg nodig hebben, gaf hij toer toen Actium samen met Icare zocht naar een oplossing voor de 84-jarige vrouw uit Assen. ,,Het is nog zoeken naar oplossingen.’’

 

‘Sluitelkluis kan onveilig gevoel geven’

Sleutelkluisjes roepen wel eens tegengestelde reacties op, stelt woordvoerster Lilian Tieman van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, dat ook het Politiekeurmerk Veilig Wonen verstrekt. De kluisjes zijn gemakkelijk voor thuiszorgers, maar vergroten ook het gevoel van onveiligheid. ,,Niet kunnen de kluisjes worden opengebroken, ook kun je er aan zien waar mensen wonen die veel zorg nodig hebben.’’ Jaarlijks vinden er circa 600 inbraken plaats doordat een sleutelkluisje wordt opengebroken. Te veel natuurlijk, maar op het totaal aantal inbraken niet heel veel, vindt de woordvoerster.

 

Goedkoop kluisje geeft risico’s

Een 94-jarige vrouw uit Groningen heeft binnen twee jaar twee keer een inbraak gehad doordat de dieven haar sleutelkluisje openbraken. Ze had een kluisje van aluminium, dat circa 30 euro kostte. Medebewoners van het complex waarin zij woont, hebben een roestvrijstalen exemplaren dat ongeveer tien keer zo duur is. Wie probeert die dure kluisjes open te breken, produceert ook een hoop herrie. De 94-jarige vrouw heeft haar kluisjes betrokken van TSN Thuiszorg. Die organisatie beraadt zich op een veiliger alternatief.

Twee jaar geleden stond een bende voor de rechter die in Noord-Nederland, onder meer in Meppel, Zuidwolde en Wijster, inbraken pleegde bij bejaarden door sleutelkluisjes te kraken.

Lees ook

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu