Intimidatie in wereld van campers

NKC opent meldpunt voor camperaars die bedreigd zijn na het schrijven van een slechte recensie. ANP

Kopers van campers worden bedreigd na het schrijven van een negatieve recensie. Daarom opent brancheorganisatie NKC een meldpunt.

In het voorjaar lanceerde de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) de mogelijkheid om reviews over handelaren in campers achter te laten op de website. Dat kwam sommige gebruikers die een negatieve recensie schreven duur te staan.

De organisatie kreeg een twintigtal klachten van leden die naar aanleiding van hun review bedreigd zijn door hun camperdealer.

'Levensgevaarlijke situatie'

Een man uit het westen van het land kocht drieënhalf jaar geleden een tweedehands camper bij een Drents bedrijf. ,,Het gedoe begon al voor de reviews”, vertelt de man, die liever anoniem blijft.

,,Ons werd voorgehouden dat alles in orde was, maar al snel bleek dat een aantal dingen niet klopte. Zo reden we rond met niet-werkende remmen, een levensgevaarlijke situatie.”

Hij klopte herhaaldelijk aan bij zijn camperdealer, maar kreeg naar eigen zeggen ‘geen poot aan de grond’. Nadat hij de reparaties voor eigen rekening nam besloot hij twee negatieve recensies te schrijven. Eén op Google en één op de website van NKC.

Dreigende sms-jes

,,Niet lang daarna kregen mijn vrouw en ik dreigende sms-jes”, vertelt hij. ,,Ook gooide de camperdealer semi-juridische brieven waarin hij dreigde beslag te leggen op mijn spullen door de brievenbus. Zonder postzegel. Een subtiele vorm van bedreiging, waarmee hij duidelijk maakte dat hij weet waar ik woon.”

Woordvoerder Sven Schutte van de NKC herkent het verhaal. ,,Er zijn drie soorten bedreiging te onderscheiden”, vertelt hij. ,,Wat we het vaakst horen is dat mensen e-mails krijgen waarin dealers dreigen met juridische stappen. Vaak gaan die gepaard met dreigende taal.”

Ook zijn er meldingen van camperaars die boze telefoontjes kregen of zelfs een huisbezoek van een boze camperhandelaar. ,,Gisteren kregen we via het meldpunt ook de eerste melding van fysieke intimidatie.”

'Niet gewend aan reviews'

Volgens Schutte is de oorzaak van het ‘onwennige’ gedrag van de camperdealers dat de branche, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de horeca, niet gewend is aan reviews van klanten.

Er is zelfs melding gemaakt van twee camperleveranciers die in hun verkoopvoorwaarden een verbod op het plaatsen van een recensie opnemen, op straffe van een boete.

Twee kanten

,,Natuurlijk heeft het twee kanten”, erkent Schutte. ,,Reviews kunnen ondernemers in een slecht daglicht stellen. Mensen moeten niet klagen om het klagen. Maar het doel van onze reviewsite is transparant maken welke bedrijven het goed doen en welke minder.”

Met het meldpunt gaat de brancheorganisatie nog een stap verder. ,,We willen helder krijgen op wat voor schaal dit voorkomt.

Er zijn een paar honderd camperdealers in Nederland. De meeste doen het gewoon prima. Zelf denk ik dat er zo’n tien bedrijven zijn die zijn te kwalificeren als ‘rotte appels’.”

'Ik sta achter mijn woorden'

Spijt van zijn review heeft de camperbezitter uit het Westen niet. ,,Uiteindelijk heb ik het woord ‘oplichter’ laten weghalen. Maar ik sta achter mijn woorden.”

NKC bundelt de binnenkomende klachten en gaat vervolgens het gesprek aan met de betreffende handelaren in campers. ,,Een vervolgstap is dat we een zwarte lijst opstellen”, zegt Schutte.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu