Inwoners Annen vrezen voor overlast laadstation Qbuzz en stappen naar de rechter

Bussen van Qbuzz. Foto: Archief

Een laadstation voor elektrische bussen van Qbuzz? ,,Prima”, vindt een groep inwoners van Annen. Maar niet op de locatie vlak voor hun woningen waarvoor de gemeente Aa en Hunze een vergunning heeft verstrekt.

De omwonenden, de gemeente Aa en Hunze en Qbuzz stonden woensdag voor de rechter.

Sinds 15 december voert Qbuzz een nieuwe dienstregeling in die ruim honderd elektrische bussen met zich meebrengt. Deze bussen zijn schoner en stiller dan de dieselbussen. Maar daarvoor zijn wel op routes laadpalen nodig. Qbuzz wil in Annen op het terrein van het garagebedrijf Stadman aan de Anloërweg een transformatorhuisje, twee laadpalen en een keerlus aanleggen.

‘Het uitzicht wordt belemmerd’

Inwoners van Annen, die recht tegenover deze locatie wonen, vrezen voor licht- en geluidoverlast. Ze maken zich ook zorgen over gevaarlijke verkeerssituaties. ,,De bussen moeten allemaal dat terrein opdraaien en doorkruisen het pad van de voetgangers en fietsers. De situatie wordt onoverzichtelijk gemaakt doordat juist op dat punt een transformatorhuisje komt dat het uitzicht belemmerd”, zegt Liset Sandberg als buurtbewoonster.

Buurt zegt niet geïnformeerd te zijn over de plannen

Het steekt de buurtbewoners dat zij niet bij de plannen voor een laadlocatie naast de garage zijn betrokken. Sterker nog, op hun vragen over deze plannen zijn zij naar eigen zeggen met een kluitje in het riet gestuurd of onjuist geïnformeerd. Feitelijk wordt volgens hen een busplein aangelegd. Een busplein valt niet in het bestemmingplan van die locatie, zegt Sandberg. De vergunning had volgens haar niet mogen worden verstrekt.

Gemeente: overlast valt wel mee

Volgens een woordvoerder van de gemeente valt de overlast mee. Meerdere locaties zijn volgens hem doorgenomen: ,,Het keren van bussen brengt altijd problemen met lichtinval met zich mee”. Hij denkt niet dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. ,,Op dat punt verandert er niet veel. Het verkeer op de weg heeft voorrang en het is overzichtelijk genoeg”, zegt de woordvoerder.

Bewoners willen laadplek langs de N34

Volgens de omwonenden is er alleen gekeken naar een laadplek binnen de bebouwde kom. Er is volgens hen een geschikte locatie waar geen woningen staan: ,,Vlak langs de N34”. Het laadstation bij het garagebedrijf Stadman is een tijdelijke oplossing. Qbuzz kan volgens de vergunning twee jaar lang gebruik maken van dat terrein. Maar die periode kan worden verlengd tot maximaal tien jaar.

Qbuzz wil in de toekomst een oplaadpunt langs de N34, waar een rotonde moet komen. Het wachten is op de verdubbeling van de autoweg. Volgens de omwonenden kan dit nog jaren duren. Sandberg: ,,Waarom dan niet alvast de tijdelijke oplaadplek, buiten de bebouwde kom en vlak langs de N34?”

De rechter doet binnen twee weken uitspraak.

Nieuws

menu