Inwoners en ondernemers ergeren zich aan 'fietsenchaos' op Koopmansplein in Assen. Volgens gemeente is het 'echt nog even wennen'

Het nieuwe Koopmansplein in Assen lijkt soms meer op een fietsparkeerplaats dan op een gezellige ontmoetingsplek. Bewoners en ondernemers ergeren zich aan al het rondslingerend staal.

Het Koopmansplein is af en toe één grote fietsenstalling.

Het Koopmansplein is af en toe één grote fietsenstalling. Foto: DVHN

Op een beetje een zonnige dag verandert een deel van het Koopmansplein in ras tempo in een eiland vol fietsen. Fietsen staan kriskras door elkaar langs de randen van het plein. Soms staan bankjes ingesloten tussen al het staal. Vooral in de hoek van Vanderveen en de HEMA struikel je bijkans over de tweewielers.

‘Ontkomen we niet aan’

Een bekend probleem, zegt Mark van der Eng, voorzitter van MKB-Retail Assen. „Het is druk in de stad, maar op deze manier ga je bijna aan je eigen succes ten onder.” Hij weet dat gemeente bezig is met het fietsparkeerprobleem op onder andere het Koopmansplein. De aanpak in de stad Groningen, waarbij zogeheten fietsstewards mensen wijzen op foutparkeerders, ziet Van der Eng wel zitten. „Gedrag is bepalend en met een strak beleid laat je weinig ruimte aan vrije interpretatie.”

Blijven fietsers hardleers? „Dan weghalen. Ik denk dat we daar in Assen niet aan ontkomen.”

Doorn in het oog

Van der Eng staat niet alleen: de wildgroei is diverse inwoners een doorn in het oog. Assenaren bellen of mailen geregeld met de Miniman van Dagblad van het Noorden om hun ongenoegen te spuien over het fietsparkeren op het Koopmansplein. Zij vinden dat het aangezicht van het grondig gerenoveerde stadshart wordt verpest.

Nu is het niet zo dat het Koopmansplein een wetteloos stukje Assen is. Metalen plaatjes op de grond geven aan waar fietsen neergezet mogen worden. Te onduidelijk, oordeelt Henriëtte Jalink van de Fietsersbond Assen. „Die plaatjes zijn zo klein dat je ze echt moet zoeken.” Ook Jalink heeft moeite met de hoeveelheid fietsen op het fors gerenoveerde Koopmansplein. „Een rommeltje. Helemaal netjes zal het met fietsen nooit worden, maar het kan veel beter dan nu.”

400 extra plekken

De lokale Fietsersbondafdeling had Assen gevraagd om ‘nietjes’, beugels waar fietsen tegenaan gezet kunnen worden. „Maar het is onduidelijk of die er gaan komen.” Het opborrelende probleem is volgens haar een afspiegeling van het nijpende tekort aan stallingsruimte in de hele binnenstad. „We dringen al jaren aan op extra parkeerplekken. Dat zou bijvoorbeeld in leegstaande winkelpanden kunnen.”

De gemeente Assen wil 400 extra fietsparkeerplekken creëren in de binnenstad, bovenop de 1100 bestaande plekken. Wat betreft het fietsen stallen op het Koopmansplein, is het volgens de gemeente ‘echt nog even wennen’. Bewust is gekozen voor fietsvakken en niet voor rekken. Die zijn minder fraai en minder handig voor evenementen en ‘ontmoeten’. „Je fiets neerzetten in een fietsvak is gedragsverandering.” Hoe Assen dat voor elkaar wil krijgen? „Bijvoorbeeld door kaartjes aan de fietsen te hangen die niet goed geparkeerd staan.”

Binnenstadsregisseur Kjeld Vosjan had fietsenophopingen op het Koopmansplein wel verwacht. „Voor het plein is gekozen voor de verblijfskwaliteit. Dat gaat ten koste van parkeerruimte.” Net als de Fietsersbond ziet hij kansen in het omtoveren van leegstaande panden tot fietsenstalling. „Steeds meer mensen gaan fietsen. Dat willen we ook graag. Het is beter voor de stad, maar ook voor de gezondheid. We moeten nu nadenken over hoe we dat op een goede manier vormgeven in het centrum.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu