Kaartjes DNK productie ‘Once Upon A Dream’ zijn populair

Na twee jaar is de eigen productie van De Nieuwe Kolk volwassen geworden. Honderden kaarten voor Once Upon A Dream vliegen over de toonbank.

Twee jaar geleden begon theater De Nieuwe Kolk met het produceren van een eigen voorstelling. Regisseur Karin Noeken (Vrouw Holland) zette met succes Oliver Twist op de planken. Met spelers uit de buurt; de audities trokken amateurs uit Drenthe, Groningen en zelfs Friesland. De tickets voor de kleine Rabozaal waren snel uitverkocht en vorig jaar verhuisde de nieuwjaarsproductie Anastacia voor twee voorstellingen naar de Grote Zaal. Met 800 stoelen. ,,We hadden toen een sponsor die garant stond voor een deel van de tickets’’, vertelt Jetze Dam, marketingmanager van DNK. Dit jaar is er niet zo’n sponsor.

Toch staat Once Upon a Dream op 3 en 4 januari drie keer op het grote podium van de Grote Zaal. En dat blijkt een goede beslissing. De twee avondvoorstellingen zijn al bijna uitverkocht. ,,Het is ambitieus’’, geeft Dam toe. Want zelfs de grote, rondreizende musicals met bekende namen spelen niet meer altijd voor volle zalen.

Waarom Once Upon a Dream dan, zoals het nu lijk, wel?

,,Waarschijnlijk omdat de makers uit de regio komen’’, vertelt Dam. ,,Dat staat altijd garant voor een bepaalde belangstelling. Spelers vertellen over de voorstelling aan familie en vrienden. Dat is de beste pr die je kunt hebben. Ook blijkt dat Assen in de eerste week van januari zin heeft in het theater.’’

Once Upon A Dream is speciaal geschreven om aan te sluiten op de tentoonstelling The American Dream in het Drents Museum en vertelt het verhaal van het smetteloze plaatsje Belfort. Alles gaat hier perfect tot twee nieuwelingen zich in het dorp melden en de boel op z’n kop zetten. Dam: ,,Het is echt een familievoorstelling.’’

Enorme opgave

Verschillende spelers komen uit de regio waar onder Selina Koen, Sanne Bouma, Anne-Fleur Jonker en Jacqueline ten Dam uit Assen, Merijn de Kok komt uit Tynaarlo, Ingrid Bakker uit Gasselte.

Ondanks het succes van de eigen producties is het nog geen gegeven dat DNK ook volgend jaar een voorstelling op de planken zet. ,,Het is een enorme opgave om alles rond te krijgen En dat al drie keer op rij’’, zegt Dam. Voor Once Upon a Dream werden verschillende fondsen en subsidies afgewezen. ,,Als DNK steken we hier ook geld in.’’ Hierdoor zijn de kaartjes goedkoop (13 euro). In het oorspronkelijke plan zou DNK elke twee jaar een voorstelling maken. Dat kan nog steeds. ,,Eerst maar eens Once Upon A Dream op de planken zien. In februari kijken we naar volgend jaar.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu