Konvooi ‘Doerakken’ keuvelt naar Musselkanaal

Vanuit Noordscheschut vertrekken de boten richting Musselkanaal. FOTO GERRIT BOER

‘Het is geen snelheidsboot, maar een oude lullenbak.’ Theo Rieu uit Haarlem is niettemin trots op zijn ‘Doerak’, een boottype dat vanaf de jaren zestig in ons land werd gebouwd.

Maandag arriveert een konvooi van acht schepen in Musselkanaal, na een tocht over 98 kilometer vanaf Meppel. Ze doen mee aan de Snikkeweek, die dinsdag begint met een Captain’s Dinner.

Een van de grootste merkenclubs

De acht boten met een tijdloos Hollands uiterlijk behoren tot de nog steeds groeiende ‘Doerakclub’. Het is een van de grootste merkenclubs van Nederland met momenteel 529 leden. En groeiende. Als onderweg door Drenthe en ‘Doerak’ zonder kenmerkend ledenvlaggetje wordt gespot wordt de kapitein direct als lid geronseld.

Het varen met motorboten werd mede populair door deze Doerak. Tussen 1964 en 1981 werden 2500 in diverse types gebouwd op de Eista werf in Nederhemert. Sinds 1993 wordt een moderner type gebouwd in Sneek. Dat de dagenlange tocht vrijdag in Meppel begint is ook geen toeval. De werf Pro Aqua was daar tot het faillissement in 2014 hoofddealer van de Doerak motorschepen. Het onderhoud werd daarna deels overgenomen door Hoogeveen Yachting. Er bestaat een levendige tweedehandsmarkt voor deze eigenzinnige boten met de plagende naam.

‘Mooi van lelijkheid’

Secretaris Ans de Visser van de vorig jaar vijftig jaar geworden club heeft wel een verklaring voor het succes. Ze somt op: ‘eenvoudig, weinig luxe, optimale binnenruimte, uitstekend zicht, makkelijk bestuurbaar, weinig diepgang, betaalbaar…’ De club organiseert gezamenlijke vaartochten zoals deze.

Ontwerper Dick Lafeber voorzag zijn ontwerp van een kenmerkende stompe snuit. Toerleider Johan Sneekers uit Anna Paulowna zegt met een brede glimlach: ‘De boot is mooi van lelijkheid.’

Voor de gewone man

Ze zijn allemaal naar eigen smaak verbouwd. Slechts een paar zijn nog een originele open boot met slapen voor twee onder een voordekje. Jobim Zwarts uit Kraggenburg noemt de Doerak ‘de Volkswagen onder de boten’. Voor een andere boot van zes tot ruim tien meter betaalde je destijds het dubbele. Eenvoudig en goedkoop gebouwd voor de gewone man.

En dan gaat er wel eens wat kapot. Tussen Meppel en Hoogeveen hield de motor van Zwart er mee op. Een andere Doerak-geloofsgenoot trok hem verder. Een filmpje toont drie boten naast elkaar in de Verlengde Hoogeveense Vaart, terwijl ‘monteurs’ al varend overstappen. Zwart: ‘Dat is het leuke als je samen op stap bent.’

Geen haast

De sfeer zit er goed in als later die dag aan de wal in Noordscheschut samen geborreld wordt. ‘Ik heb nog nooit zo goedkoop gevaren… en zo snel.’ Maar was het nu acht of negen kilometer per uur? Als Doerak-eigenaar heb je geen haast, dat past niet bij het ware Doerak-gevoel. Je gaat zoals Ans de Visser lekker drie maanden varen. ‘Ik heb net pensioen.’

De ‘Doerakken’ zijn inderdaad een vergrijzend gezelschap pensionado's. Wel leent iemand zijn Doerak binnenkort een week uit aan kleinkinderen om het uit te proberen. Ook nieuwsgierig? De acht eigenaren nodigen iedereen uit om in Musselkanaal even binnen te stappen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu