Megadrukte voor telefonische hulpverleners ANWB Alarmcentrale in Assen op en rond zwarte dag. 'Laatst belde een man die zijn caravan in het water zag verdwijnen'

Honderdduizenden gezinnen stappen in de auto om vakantie te vieren ergens in Europa of in eigen land. Bij de ANWB-alarmcentrale in Assen werken in deze piekperiode twee keer zoveel mensen als normaal om alle hulpvragen op te vangen.

Marloes de Noord van de ANWB-alarmcentrale in Assen.

Marloes de Noord van de ANWB-alarmcentrale in Assen. Foto: Jaspar Moulijn

Het is een weekend met weer een zwarte zaterdag met lange files naar het Zuiden, maar ook terugkerend vakantieverkeer. Op het kantoor van de alarmcentrale in Assen zetten de medewerkers alle zeilen bij om Nederlanders met pech in binnen- en buitenland zo snel mogelijk te helpen. Ondanks de drukte heerst er rust op het kantoor. Lang niet alle bureaus zijn bezet. ,,Vanwege de coronamaatregelen werkt vijftig procent van ons personeel thuis”, vertelt teammanager Fenny in ‘t Veld.

Volgens in ‘t Veld beleeft de ANWB Alarmcentrale deze zomer de drukste weken van het jaar. Zij legt uit dat de locaties in Assen, Den Haag, München, Lyon en Barcelona als één alarmcentrale hulp bieden aan vakantiegangers die lid zijn van de ANWB. 24 uur per dag zijn medewerkers paraat om hulpvragen uit binnen- en buitenland te beantwoorden. ,,In deze drukke periode zetten we 1000 telefonische hulpverleners in. We zijn 24 uur per dag bereikbaar.”

Onvoorspelbaar hoe druk het wordt

Wat tot nu toe opvalt, is dat er meer telefonische hulpvragen vanuit Italië komen. Sinds afgelopen week neemt volgens de teammanager ook het aantal hulpvragen uit Spanje en Frankrijk toe. ,,Het blijft onvoorspelbaar hoe druk het wordt in een hoogseizoen. We zetten in op een ruime bezetting, zodat we zeker weten dat we iedereen zo snel mogelijk kunnen helpen.”

De medewerkers merken dat de zaterdagen rond eind juli en begin augustus de drukste dagen zijn op de Europese wegen. ,,Maar afgelopen week werden ook op vrijdag, zondag en zelfs op maandag met name in Frankrijk en Italië wachttijden van vier uur door files gemeld. Het lijkt of vakantiegangers ons advies ter harte nemen om meer gespreid te reizen.”

Zorgen dat mensen met autopech zo snel mogelijk hulp krijgen

Files oplossen, kunnen de telefonische hulpverleners niet. ,,Wij zijn er om te zorgen dat mensen die met pech langs de weg staan, zo snel mogelijk hulp krijgen”, vertelt Marloes de Noord. Zij is vraagbaak en begeleider van de buitenland-afdeling van de ANWB Alarmcentrale in Assen. ,,Mensen die gestrand zijn langs de snelweg krijgen voorrang. Het is geen pretje om op een drukke Duitse of Franse snelweg te staan met pech. Het is goed voor te stellen dat mensen soms een beetje in paniek zijn.”

De medewerkers - die meerdere buitenlandse talen spreken- proberen de pechvogels gerust te stellen. ,,Als mensen langs de snelweg staan, waarschuwen we onze buitenlandse zusterclubs of Rijkswaterstaat. Wij gaan direct een plaatselijke berger inschakelen, zodat ze naar een garagebedrijf gebracht kunnen worden. Dat regelen onze medewerkers allemaal. Zo nodig helpen we ook bij vertaalwerk tussen een buitenlandse automonteur en de Nederlandse toeristen. Het garagebedrijf vertelt ons dan wat de diagnose is, zodat wij het aan de mensen kunnen uitleggen.”

Gerust gevoel aan terugreis beginnen

Als het mogelijk is wordt door De Noord of haar collega’s een Nederlandse wegenwacht ingezet. ,,Pasgeleden had ik een gezin in Italië van wie de auto gerepareerd was door een Italiaanse monteur. Die had hen verteld dat de toestand van de auto mogelijk te slecht was om de reis naar Nederland te volbrengen. Ik kon toen een van onze wegenwachten langs het Gardameer sturen. Hij heeft de auto nagekeken. De mensen konden met een gerust gevoel aan de terugreis beginnen.”

De meeste hulpvragen komen over een auto die niet start, stottert of het verlies aan vermogen of een lekke band. ,,We krijgen ook veel vragen over corona. Veel leden willen weten of hun vakantiebestemming toegankelijk is.” De Noord zegt dat reizigers het beste de ANWB Reiswijzer kunnen checken. ,,Op deze pagina is voor 24 vakantielanden, inclusief Nederland, te zien of deze reizigers toelaat. ,,We adviseren ook om mondkapjes en desinfectiemiddelen mee te nemen en eenmaal op vakantie onze site in de gaten te houden.”

Noodweer

Tijdens het noodweer een paar weken geleden kreeg de alarmcentrale veel hulpvragen uit Italië en Duitsland. ,,Zoals van een meneer die voor zijn ogen zijn caravan met voortent zag wegdrijven door de sterke stroming van het water. Zijn auto stond half onder water. Die meneer wilde terug naar huis. Hij had zelf de verzekering al gebeld. Wij hebben vervangend vervoer voor hem geregeld.”

Gekke telefoontjes komen er soms ook. De Noord noemt als voorbeeld een meneer die belde dat hij zonder geld en eten in het buitenland zat. ,,Hij vroeg of wij wat geld op zijn bankrekening wilden zetten. Daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen.” Dat soort vreemde verzoeken zijn uitzonderingen, benadrukt ze.

Nederlandse wegenwacht repareert 40 jaar oude camper in Frankrijk

De Noord herinnert zich van recent vooral een mooi verhaal. ,,Een eigenaar van een 40 jaar oude camper kreeg van de Franse garage te horen dat ze niets eens wilden proberen om het voertuig te repareren. Een van onze wegenwachten heeft het toch geprobeerd. Hij wist een relais uit de camper te vervangen, waardoor de storing was verholpen. De campereigenaar kon weer lekker de weg op en verder gaan met vakantievieren.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu