Mist leidde tot fataal ongeluk tussen trein en tractor bij onbewaakte overweg Hooghalen. Treinmachinist (58) uit Hardenberg kwam om het leven bij botsing

Foto: De Vries Media

Onderzoek van Prorail en NS wijst uit dat slechte weersomstandigheden ertoe hebben geleid dat een bestuurder van een tractor en een treinmachinist elkaar te laat zagen op 22 mei 2020. Hierdoor ontstond een botsing waarbij de 58-jarige treinmachinist uit Hardenberg om het leven kwam.

In het rapport staat dat op 22 mei regen en grondmist voor verslechterde zichtomstandigheden zorgden. Hierdoor zag de machinist pas op 150 meter voor de spoorwegovergang de tractor. Nadat de machinist de bestuurder zag, toeterde hij nog meerdere malen en trapte hij op de noodrem.

Beperkt zich door begroeiing

In het onderzoek wordt er ook rekening mee gehouden dat het spoor op een plek minder goed zichtbaar was door begroeiing op land van derden en objecten langs het spoor. Bij de spoorwegovergang in Hooghalen stonden verschillende hekken. Deze stonden op 11 meter afstand, wat in overeenstemming met de wettelijke eisen is. Desondanks was er op één plek voor de hekken beperkt zicht op het spoor. Dat kwam door begroeiing en objecten langs het spoor die onderdeel uitmaken van het spoorsysteem. Voorbij de landhekken is wel een vrije zichtlijn van 500 meter.

Maatregelen

Door de resultaten van het onderzoek nemen de NS en ProRail per direct veiligheidsmaatregelen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen. Het gaat om onbewaakte overgangen waar veel zwaar wegverkeer oversteekt en het risico op ongelukken groot is. Zes oversteekplaatsen sluiten met spoed en bij vier overgangen mogen treinen alleen nog met een maximale snelheid van 90 km per uur passeren.

De NS publiceerde ook een eigen onderzoek. In deze video is een reconstructie van het ongeluk gemaakt.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu