In Borger ging het vreselijk mis. Veel weggebruikers van 'dodenweg' N34 voelen zich weleens onveilig. Dit doet de provincie Drenthe om het risico op ongelukken te verkleinen

De veiligheid op de N34 staat bij de wegbeheerder, de provincie Drenthe, voortdurend ter discussie. Allerlei inspanningen zijn al gedaan om het risico op ongelukken te verkleinen.

Werkzaamheden aan de verdubbeling tussen Emmen en Coevorden.

Werkzaamheden aan de verdubbeling tussen Emmen en Coevorden. Foto Marc Slagter

Bijna een derde van de gebruikers van de N34 voelt zich hier wel eens onveilig. Gezien het vreselijke ongeluk bij Borger zondag bepaald niet ten onrechte. Het is een smalle weg, met twee rijstroken, waar je niettemin 100 kilometer per uur mag rijden. Wie door wat voor oorzaak dan ook op de strook voor het tegemoetkomende verkeer belandt, kan een vreselijk ongeluk veroorzaken.

Sinds 2007 provinciale weg

De N34 is in de jaren vijftig en zestig aangelegd als Rijksweg, sinds 2007 is de weg eigendom van de provincies Drenthe en Overijssel. Drenthe spant zich de afgelopen vijftien jaar in om de weg veiliger te maken.

Dit jaar loopt het onderzoek naar zestien varianten om de weg tussen De Punt en Emmen-Noord te verdubbelen. Hoewel de meeste varianten voorzien in een gedeeltelijke verdubbeling, ligt volgens projectleider Marinus Pasjes van de provincie ook de volledige verdubbeling op tafel. De werkzaamheden naar de verdere verdubbeling tussen Emmen en Coevorden zijn in volle gang.

„Ook gaan we door met het aanpakken van de gelijkvloerse kruisingen”, vertelt Pasjes. „Na de zomervakantie maken we de kruising bij Klijndijk ongelijkvloers en vervalt de kruising bij Emmen Noord. Ook de aansluiting bij Odoorn Noord komt te vervallen, de parallelweg naar de aansluiting bij Exloo maken we breder, er komt een fietspad naast en we maken de aansluiting ook ongelijkvloers.” Eerder zijn op het middendeel van de N34 al veel kruisingen ongelijkvloers gemaakt.

Voldoende snelheid

„Bij een ongelijkvloerse kruising heb je lange invoegstroken waardoor je voldoende snelheid kunt maken om veiliger in te voegen”, noemt Pasjes als voordeel. „Bovendien kun je de weg dan niet meer oversteken.”

Vooral de rechtse partijen in Provinciale Staten zijn er voorstander van om meteen de hele N34 te verdubbelen. Het is wel de verwachting dat dit bij lange na niet past in het beschikbare budget van 90 miljoen euro. Ook de gedeeltelijke verdubbeling is niet eerder voorzien dan in 2026. Voorlopig zullen grote delen van de N34 hun huidige vorm behouden.

Dat blijft een risico: door allerlei oorzaken kun je op de verkeerde weghelft komen, van een klapband tot een verkeerde manoeuvre. De provincie startte een jaar of vijf campagnes om de weggebruikers te weerhouden van onveilig gedrag en richtte zich op drie zaken: afgeleid raken, bijvoorbeeld door je smartphone, inhalen en keren op de weg. „We zetten die campagnes gewoon door”, zegt Pasjes. „Ik kan niet precies zeggen hoe groot het effect daarvan precies is, maar uit onderzoek weten we wel dat dergelijke campagnes helpen.”

Auto’s van een wat recenter bouwjaar hebben dikwijls een lane departure warning, die met een irritante piep reageert zodra de automobilist de rijstrook verlaat. „Bij mij begint ook het stuur te trillen”, voegt Pasjes er aan toe. „Ook dit soort voorzieningen helpen het verkeer veiliger te maken.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu