Niet morrelen aan gastvrijheid in de horeca

Gasten die na reservering niet komen opdagen. Het is ergernis nummer één van restauranteigenaren. Reden voor reserveringssite Couverts.nl om binnenkort in Amsterdam een proef te starten om verzuimende eters alsnog een bedrag te laten betalen. Een slecht idee, vinden Drentse en Groningse restauranthouders. Want: ‘het is klantonvriendelijk’. Hoe staat het met de ‘no shows’ in Drenthe en Groningen? En wat doen de restaurants eraan om het te voorkomen?

Hans Over, eigenaar restaurant Voilà

Hans Over, eigenaar restaurant Voilà

Misset Horeca berekende vorig jaar dat een no show voor een toprestaurant tienduizend euro per jaar kost. Vooral in Amsterdam hebben restaurants last van gasten die niet komen opdagen. ,,In de Randstad heb je meer te maken met zakendiners. Secretaresses reserveren in meerdere restaurants een tafel en vervolgens bellen ze de anderen niet af’’, legt topchef Jilt Cazemier van restaurant de Vlindertuin in Zuidlaren uit.

Nieuws

menu