Gaan we net als in Duitsland wegen afsluiten voor motorrijders? 'Niet tegen motoren, integendeel, maar tegen het lawaai!'

In de stilte van de lockdown viel één uitlaatklep extra op: (die van) de motorfiets. Lang niet iedereen is blij met het geronk. Volgt Nederland de oosterburen, die in rap tempo wegen afsluiten voor motorrijders?

Een lange sliert motorrijders rijdt de Elfstedentocht voor motoren in Friesland.

Een lange sliert motorrijders rijdt de Elfstedentocht voor motoren in Friesland. Foto: Jan de Vries

Voor de diehards biedt motorrijden het ultieme gevoel van vrijheid. En juist dat is wat veel mensen zochten tijdens het door corona lamgelegde (verengings)leven. De wind door het openstaande vizier, geen last van files, altijd plek om te parkeren en als het even kan de grommende paardenkrachten de sporen geven. Even de sores vergeten. Bochten draaien op kronkelige wegen, zoevend door het landschap. Alleen of met vrienden.

Motorrijden kon én mocht in lockdown

Net als wandelen en fietsen was motorrijden het afgelopen jaar een uitlaatklep die kon én mocht. De verkoop van gemotoriseerde tweewielers nam dan ook toe en op mooie dagen was het op de anders zo rustige binnenwegen, ook in Drenthe en Groningen, knap druk.

,,Geweldig natuurlijk, maar je zal maar langs zo’n populaire motorroute wonen’’, zegt Tony Hardenberg, voorzitter van de Nefom. Dat staat voor: Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen. Bij de Nefom zijn ongeveer 80 burgerinitiatieven aangesloten van mensen die het zat zijn om in het gemotoriseerde lawaai van een ander te zitten. ,,Er zijn plekken in Nederland, met name op de Zuid-Hollandse dijkwegen en langs de kust, waar het de héé-le dag doorgaat. Motorrijders realiseren zich het niet, maar die mensen worden er knettergek van.’’

Hardenberg kent de kick; hij heeft zelf motorgereden. ,,Ik ben ook niet tegen motoren. Integendeel, motorrijden is fantastisch. Maar ik ben tegen het lawaai. Het kabaal dat mensen echt ziek en wanhopig maakt. En ik begrijp heel goed dat individuele motorrijders zich van geen kwaad bewust zijn. Maar ze realiseren zich niet dat die dag al een paar honderd motoren zijn gepasseerd en dat er na hen nog meer volgen. Voor mensen die langs zo’n populaire route wonen, is het een lang lint van kabaal. De hele dag door.’’

‘Mensen worden gillend gek’

Voor de Motorrijdersactiegroep (MAG) is de toenemende overlast reden voor een campagne: Te luid geluid is uit. ,,Mensen worden gillend gek’’, weet Vera de Bruijn van de MAG. ,,Onze campagne wordt breed gedragen. Ongeveer twintig organisaties hebben zich inmiddels aangesloten. Het gaat om bewustwording: weten hoeveel geluid jouw motor produceert en weten dat je je motor niet op toeren moet jagen door in de eerste versnelling tot honderd kilometer per uur door te trekken. De decibellennormen zijn gewoon vastgelegd en dan is het aan de overheid om te handhaven. Ga met meetapparatuur achter de dijk liggen en slinger overtreders op de bon.’’

Volgens De Bruijn weten veel motorrijders niet dat hun voertuig te veel lawaai maakt. ,,En daar is ook moeilijk achter te komen, want er zijn geen bedrijven waar je het geluid kunt meten.’’ Gekscherend zegt ze: ,,Eigenlijk moet je een politieagent aan de jas trekken en om een wok-melding vragen. Die worden normaal gesproken uitgedeeld wanneer er het nodige mankeert aan een voertuig. Vervolgens moet je dan een afspraak maken bij de RDW en daar wordt dan het geluid gemeten. Beetje omslachtig en tijdrovend.’’

Er is een kleine groep die het verziekt voor de rest, stelt De Bruijn. Daar is Hardenberg, die overigens een goed contact heeft met organisaties als de MAG, het niet mee eens. Zijn stelling: elke motorfiets met verbrandingsmotor maakt te veel lawaai. ,,Het rare is dat de normen voor motoren ver achterblijven bij die van het andere gemotoriseerde verkeer. Auto’s mogen 74 decibel produceren, terwijl voor de zwaarste motoren 106 decibel is toegestaan. Dat is een gigantisch verschil. Daarom zeggen wij: 70 decibel voor alle motoren.’’ In het strenge Duitsland is onlangs het plan om van 80 decibel de standaard te maken, afgeschoten.

‘Mijn racertje durf ik niet eens te starten’

,,De bottom line is dat we met te veel mensen in dit kleine landje leven en allemaal op onze eigen manier willen recreëren. En dat botst wel eens’’, zegt Jan Kruithof uit Ruinen van de (online) magazines Motor.nl, Moto73 en ProMotor. Hij besteedt geregeld aandacht aan het motorlawaai en wie op een van zijn platforms een route downloadt, krijgt het logo van Te luid geluid is uit cadeau. ,,Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zijn aangekomen op het punt dat ze zeggen: en nu is het genoeg!’’

 

,,De hobby van de één mag natuurlijk nooit ten koste gaan van het welzijn van de ander. Ik heb zelf meerdere motoren, waaronder een racertje met een ongedempte uitlaat. Die durf ik niet eens te starten, omdat ik weet dat anderen last hebben van het geluid. Als motorrijder heb je vaak geen idee hoe ver het geluid reikt. Kom dan eens aan met een groep van tien, twintig of wel vijftig motoren.’’

Handhaven lijkt onmogelijk zolang de politie niet over voldoende mensen en middelen beschikt. Duitsland kent veel gebieden waar ook Nederlandse motorrijders lange weekeinden hun hart ophalen. En juist in die populaire gebieden, zoals het Sauerland en de Eiffel, worden in hoog tempo wegen afgesloten voor motorfietsen. Volledig afgesloten, alleen in de weekeinden of voor motoren die meer dan 95 decibel produceren. Dit gebeurt ook in de Oostenrijkse Alpen. De Bruijn: ,,De Duitse politie heeft daar de mensen en de apparatuur voor. Maakt een motor te veel lawaai, dan mogen Duitse agenten die zelfs in beslag nemen.’’

‘Iets anders dan afsluitingen is eigenlijk niet te bedenken’

In Noord- en Zuid-Holland zijn inmiddels ook enkele wegen afgesloten voor motoren. Hardenberg vreest dat het een kwestie van tijd is dat dit ook in andere landsdelen gaat gebeuren, inclusief het Noorden. ,,Iets anders is eigenlijk niet te bedenken. Wij worstelen al langer met dit vraagstuk en komen er niet uit. Handhaving is nagenoeg onmogelijk, een jaarlijkse keuring voor motoren is heel makkelijk te omzeilen, want een andere uitlaat is in vijf minuten gemonteerd. En iedereen op een elektrische motor is ook niet de oplossing, want dat is qua gevoel en beleving gewoon een heel andere tak van sport.’’

Kruithof ziet ook weinig in controle en handhaving en doet een beroep op het gezonde verstand van motorrijders. ,,Het begint bij de aanschaf van een sportievere uitlaat. Laat gewoon de standaard demper op je motor zitten. En zet je er toch een andere op, neem dan een goedgekeurde en haal dan de decibelkiller er niet uit.’’

De Bruijn van de MAG wil koste wat het kost afsluitingen voorkomen. ,,Meer inzetten op handhaving. In Rotterdam zijn ze bezig met een akoestische flitspaal. Als die technisch goed in elkaar zit en juridisch goed wordt onderbouwd, dan kan het een werkbaar instrument zijn. Want het is te gek voor woorden dat wegen worden afgesloten, omdat een kleine groep zich misdraagt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu