Nieuwe ontsluitingsweg vanaf N34 pakt duurder uit voor Coevorden. In de toekomst wordt de weg doorgetrokken op Duits grondgebied (paspoort mee dus!)

De aansluiting van de N34 op bedrijventerrein Leeuwerikenveld bij Coevorden pakt duurder uit. In plaats van 1,9 miljoen euro kost de nieuwe weg 2,8 miljoen.

Wethouder Jeroen Huizing en directeur Gert Jan de Wilde van Jarola zetten hun handtekening onder de overeenkomst.

Wethouder Jeroen Huizing en directeur Gert Jan de Wilde van Jarola zetten hun handtekening onder de overeenkomst. Foto gemeente Coevorden

De fikse overschrijding blijkt uit een nieuwe raming. De vorige was van 2019.

Volgens de gemeente Coevorden komt de stijging doordat het eerdere plan verder is uitgewerkt, zodat nu meer inzichtelijk is wat er wordt gerealiseerd. Daarnaast zijn de prijzen van grondstoffen gestegen en wordt extra geld gereserveerd voor voorbereiding en onvoorziene kosten. Ook zijn afspraken met Jarola Beheer verder uitgewerkt, met extra kosten tot gevolg.

De zuidelijke ontsluitingsweg (tussen de aansluiting van de N34 bij Klooster en de Hulteweg) komt namelijk deels op het terrein van Jarola Beheer (Wildkamp) te liggen. Gronden moesten worden uitgeruild, iets dat Coevorden twee ton meer kost dan gedacht.

De provincie zou in eerste instantie met een bedrag van 9 ton over de brug komen. Dat is nu verhoogd naar 975.000 euro. De gemeente had eerst gerekend op 1 miljoen euro aan kosten. Daar komt dus nu die extra 825.000 euro bovenop.

Op naar een volwaardige Rondweg

De aanleg begint eind dit jaar, later dan verwacht. In 2023 is dit deel van nog geen kilometer klaar. In de toekomst is het de bedoeling de weg door te trekken, zodat Coevorden een volwaardige Rondweg krijgt. Momenteel ontbreekt namelijk nog een kwadrant. Om de Rondweg af te maken, moet er vanaf de Hulteweg nog een vervolg komen richting het zuidoosten. Die gaat een klein stukje door Duitsland lopen.

Er zijn vier grote obstakels voor het verdere vervolg: twee kanalen en twee spoorlijnen. Drie liggen tegen elkaar aan: het Afwateringskanaal en het kanaal Coevorden-Almelo, met daar tussenin de spoorlijn Emmen-Zwolle. Vervolgens komt de grens in zicht, met vlak daarachter het vierde obstakel: de spoorlijn van Coevorden naar Emlichheim, Neuenhaus en Nordhorn. Daarop moeten in de nabije toekomst weer passagierstreinen gaan rijden.

Aansluiting op Brookdiek in Duitsland

De nieuwe weg sluit vervolgens aan op de bestaande Brookdiek, op het Duitse deel van het Europark. De Brookdiek komt uit op de B403, de weg tussen Emlichheim en Coevorden. Net na de grens wordt dit de Rondweg, die ten noorden van Coevorden uitkomt op de N34. Om het rondje te vervolmaken, kun je op de N34 een paar kilometer naar het zuiden rijden, om weer uit te komen bij het beginpunt: de ontsluiting bij Klooster.

De nieuwe ontsluitingsweg moet bedrijventerreinen beter bereikbaar maken. Vrachtverkeer hoeft dan niet meer gebruik te maken van de Monierweg en de Krimweg.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu