Omwonenden Groningen Airport Eelde willen minder lawaai van lesvluchten: 'Ons woongenot is het laatste half jaar flink achteruit gegaan'

Omwonenden van Groningen Airport Eelde willen minder hinder van lesvluchten boven hun dorpen. ,,Ons woongenot is het laatste half jaar flink achteruit gegaan.”

Studenten bij één van de vijftien lesvliegtuigen van KLM Flight Academy.

Studenten bij één van de vijftien lesvliegtuigen van KLM Flight Academy. Foto: Archief DVHN/Jaspar Moulijn

De buren van het vliegveld uitten hun zorgen woensdagmiddag op een bijeenkomst voor verenigingen van dorpsbelangen op de luchthaven. Met name het fors gestegen aantal lesvluchten van de KLM Flight Academy levert veel klachten op bij het meldingenloket vliegverkeer Groningen Airport Eelde.

,,Ik ben niet tegen het vliegveld en ook niet tegen de vliegschool, maar het laatste halfjaar is ons woongenot flink achteruit gegaan. Lesvliegtuigen vliegen regelmatig boven ons dorp, terwijl woonkernen zoveel mogelijk vermeden zou worden”, zegt een van de inwoners van Yde. ,,Mijn man werkt thuis met oordopjes in.”

Recordaantal klachten

Ook in dorpen als Donderen en Bunne wordt overlast ervaren van met name de lesvluchten van KLM Flight Academy. Dat zorgt voor een recordaantal klachten bij het meldingenloket. Alleen in de maand maart waren er al 531 meldingen. Daarvan zijn er weliswaar 211 afkomstig van één inwoner van Bunne, maar het aantal omwonenden dat klaagt is aanzienlijk gestegen, vergeleken met voorgaande jaren.

De vliegschool heeft in maart de vanwege corona gestopte lesvluchten weer opgepakt en heeft sindsdien een inhaalslag gemaakt. Er is de afgelopen maanden intensief gevlogen, ook in de avonduren. ,,Onze studenten moeten ook in het donker leren vliegen. Maar we hebben de achterstand aan vluchten nagenoeg ingehaald”, aldus hoofd opleidingen Mark Gerritsen.

Rondjesvliegen met starts en landingen

Met name het rondjesvliegen met meerdere starts en landingen, het zogeheten circuitvliegen, zorgt voor overlast. Die vluchten komen langs Yde en soms over het dorp. Gerritsen: ,,Studenten zijn verplicht die starts en landingen te oefenen. We proberen de dorpen zo veel mogelijk te vermijden, maar als het druk is in de lucht of er komt net een ander vliegtuig aan, moet je soms van de route afwijken. Veiligheid gaat boven alles.”

Hij zegt dat drie van vijftien lestoestellen het meeste geluid produceren. ,,Die willen we in de loop der jaren vervangen. Het liefst door elektrische toestellen.”

Routes nauwelijks veranderd

Michiel Adema van de luchtverkeersleiding op Eelde zegt dat de vliegroutes rond Eelde de afgelopen jaren nauwelijks veranderd zijn. ,,Op sommige plekken zijn nieuwe woonwijken gebouwd. Daar vliegen we nog steeds overheen.”

Bewoners deden de suggestie de vliegroutes te verleggen en met name de dorpen rond Eelde te ontzien. Adema zegde toe dat aan te zullen kaarten. ,,Maar reken er niet op dat het morgen geregeld is. Daar gaat geruime tijd overheen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu