Onbewaakte spoorovergang met zwaar landbouwverkeer veel gevaarlijker dan gedacht, blijkt uit onderzoek naar treinbotsing Hooghalen

Ravage na ongeval. Foto: ANP/Roland Heitink

Zwaar verkeer, zoals landbouwvoertuigen, heeft in bepaalde gevallen te weinig tijd om een onbewaakte spoorwegovergang veilig over te steken. Het risico op aanrijdingen met treinen op volle snelheid is op 137 van deze overgangen veel groter dan tot nu toe werd gedacht.

Op zes plekken, waaronder in Broekhuizen op het traject Meppel-Hoogeveen, is het zo gevaarlijk dat de spoorwegovergang zo snel mogelijk moet worden gesloten. Dat concluderen de NS en Prorail na een risicoanalyse van 277 onbewaakte spoorwegovergangen. Aanleiding voor het onderzoek was het treinongeval bij Hooghalen. Vorig jaar mei is daar op een onbewaakte spoorwegovergang een trein in botsing gekomen met een tractor met een aanhanger vol zand.

Noodrem

Bij het ongeval kwam de 58-jarige machinist uit Hardenberg om het leven. Drie mensen in de trein raakten licht gewond. Volgens woordvoerder Erik Kroeze van NS blijkt uit het onderzoek dat de machinist niets te verwijten valt. ,,Het gaat om een zeer ervaren machinist die alles heeft gedaan wat in zijn macht lag. Hij heeft meerdere malen getoeterd en zodra hij de trekker zag aan de noodrem getrokken.”

De machinist had slecht zicht door regen en mist. Daardoor zag hij het landbouwvoertuig pas op 150 meter. Voor het onderzoek is contact gezocht met de bestuurder van het landbouwvoertuig om te achterhalen waarom hij is overgestoken terwijl de trein op minder dan 500 meter van de overweg was. Via zijn advocaat heeft hij laten weten niet mee te kunnen werken, omdat het strafrechtelijk onderzoek nog loopt.

Gevaarlijk, ook als aan wettelijke eisen is voldaan

De onderzoekers concluderen dat ook als aan de wettelijke eisen is voldaan, veel onbewaakte spoorwegovergangen gevaarlijk zijn als ze gebruikt worden door zware en lange voertuigen. In het rapport staat dat zware voertuigen op die plekken veel meer tijd nodig hebben om over te steken dan werd verondersteld. Prorail heeft op basis van die conclusies 137 van de 277 onbewaakte spoorwegovergangen als mogelijk risicovol bestempeld.

Echten en Broekhuizen

Bij 28 overwegen is dat risico zo groot dat per direct maatregelen worden getroffen. Zes oversteekplaatsen worden met spoed gesloten, waaronder in Broekhuizen, en bij vier mogen treinen met een snelheid van maximaal 90 kilometer per uur passeren. Die snelheidsbeperkingen gelden onder meer voor twee overgangen aan de Fluitenbergseweg in Echten. De twee onbewaakte overgangen in Hooghalen zijn na het ongeval al gesloten.

Voor de andere 109 risicovolle plekken overlegt ProRail met reizigersvervoerders en gemeenten welke tijdelijke maatregelen op korte termijn kunnen worden doorgevoerd. Het streven is de gevaarlijke overwegen uiteindelijk allemaal aan te pakken.

Nieuws

Meest gelezen

menu