Op de rustige N373 kun je skaten, maar niet iedereen is er blij mee

Je kunt er nu op skeeleren of hardlopen. Zo rustig is het op de N373 tussen Norg en Roden. Het deel tussen Roderesch en Langelo is sinds deze week afgesloten vanwege het werk aan een nieuwe brug. Daar is niet iedereen blij mee.

Bij de N373 tussen Langelo en Roderesch wordt een afgeschreven duikerbrug vervangen.

Bij de N373 tussen Langelo en Roderesch wordt een afgeschreven duikerbrug vervangen. Foto: Wouter Hoving

Een enkele omwonende – Harm de Vries (64) bijvoorbeeld – is wel tevreden met de nieuwe situatie. Hij woont aan de weg en mist het geraas niet, vertelt hij, terwijl hij op klompen en in blauw overall in de tuin aan het werk is. ,,Wij vinden het lekker rustig. En die ene keer in de maand dat we naar Assen moeten, rijden we gewoon even om. Geen probleem.”

Maar De Vries is een uitzondering. Want zijn overbuurman, die niet met zijn naam in de krant wil, heeft een akkerbouwbedrijf en baalt van de werkzaamheden. Zijn graan naast de deur - het had er eigenlijk al af gemoeten, maar het weer zit niet mee – moet hij straks naar Smilde vervoeren. Dat betekent twintig kilometer omrijden met de trekker. Tien kilometer heen, tien terug. En dat een flink aantal vrachten.

Aan de andere kant van de wegwerkzaamheden (bij Langelo) staan zijn aardappelen. Die moet hij juist weer aan deze kant hebben. De oogst staat volgende week gepland. ,,Toe maar, het gebeurt nou eenmaal”, verzucht de boer uit Roderesch.

Alle zeilen bij

Even verderop, bij Herberg van Es, zijn ze feller van toon. Sinds de werkzaamheden zijn begonnen, is de klandizie flink teruggelopen. ,,Terwijl we nog volop in de vakantieperiode zitten”, vertelt eigenaar Barbara van Es. ,,Maar er komen weinig passanten meer langs, iedereen die hier komt heeft gereserveerd. Normaal is het heel druk, nu niet. En eigenlijk moeten we, nadat we acht maanden dicht zijn geweest vanwege corona, juist nú alle zeilen bijzetten.”

Het probleem, zo vindt Van Es, is dat de provincie Drenthe niet aan de ondernemingen langs de weg heeft gevraagd om mee te denken. ,,Dan had ik ze gevraagd om een noodweg aan te leggen, of om de werkzaamheden te splitsen. Straks loopt dit uit en zitten we er nog mee met Kerst.” Van Es is in ieder geval van plan om op eigen initiatief bordjes te plaatsen bij de wegwerkzaamhedenborden waarop staat dat hun restaurant vooral wél open is.

Vier maanden

Maar waarom moet het dan eigenlijk zo lang duren? Dat komt door langdurige processen. De oude brug moet gesloopt, en voor de nieuwe moeten de bouwers heien, een nieuwe bekisting stellen, beton storten, wat een tijdlang moet uitharden. Dan komen daaroverheen de liggers, waarover ook weer beton komt. Vervolgens moet de weg opnieuw geasfalteerd, legt een woordvoerder van de provincie Drenthe uit. De duikerbrug is nodig zodat dieren zoals de otter veilig kunnen oversteken, zonder over het asfalt te hoeven.

Een onmiddellijke aanpak van de weg is nodig omdat de duikerbrug in de N373 te oud zou zijn. Zo oud zelfs, dat als er niet onmiddellijk iets zou gebeuren, er andere maatregelen nodig zouden zijn. Een verbod op zwaar vrachtverkeer bijvoorbeeld, vertelt Alfred Been, woordvoerder van de gemeente Noordenveld. ,,De brug is technisch af. Hij is aan het eind van zijn levensduur.”

Rotonde

Dat er dus onmiddellijk iets moet gebeuren aan het stuk weg is duidelijk, maar waarom pakt de gemeente Noordenveld óók de rotonde bij het gemeentehuis in Roden aan? Door al die wegafsluitingen is het voor de automobilist extra moeilijk om een goede route uit te stippelen. Volgens woordvoerder Been komt dat doordat de beide werkzaamheden oorspronkelijk niet tegelijk zouden plaatsvinden. ,,De vervanging van de duikerbrug zou eerder dit jaar starten. Dat doet de provincie. De aanpak van de rotonde doet de gemeente, en volgt zijn oorspronkelijke planning en deadlines.” Ook die plannen zijn volgens Been al eens doorgeschoven, waardoor het hoog tijd is dat ook die werkzaamheden gedaan worden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu