Parkeren in Assen geen ‘heet’ onderwerp meer

Parkeren is geen ‘heet’ onderwerp (meer) in Assen. Op een inloopbijeenkomst in het gemeentehuis, waarbij iedereen zijn meningen en wensen kenbaar kon maken, kwam slecht een handjevol burgers af.

Leiden was in last na tariefsverhoging

Na de discussies over de al of niet wenselijkheid van een outletcentrum (FOC) in de Toeristisch Recreatieve Zone bij het TT Circuit in Assen-Zuid, heeft de afgelopen jaren geen onderwerp Assenaren en bezoekers van ver daarbuiten meer bezig gehouden dan het parkeerbeleid in de Drentse hoofdstad. Toen de gemeente jaren geleden al weer in overleg met de binnenstadsondernemers besloot de parkeertarieven te verhogen en op het Veenmarktterrein, waar sinds jaar en dag de auto gratis kon worden geparkeerd, ook betaald parkeren in te voeren was Leiden in last.

Liever tank leeg rijden dan parkeren in Assen

Consumenten spraken er schande van en lieten luidkeels horen dat zij het Asser centrum in de ban deden. Liever een halve tank benzine meer kwijt om elders boodschappen te doen dan een eurootje meer voor parkeren in Assen. Daar kwam het zo’n beetje op neer. Winkeliers onderstreepten massaal dat de tarieven veel te hoog waren wat alleen maar een versterkend en negatief effect had.

Tarieven zijn best schappelijk

Het ging vervolgens ook slecht in hartje Assen, maar dat had meer met de economische crisis te maken dan met de parkeerbeleid. De tarieven in Assen zijn in vergelijking tot gemeenten van dezelfde grootte ook alleszins schappelijk. Het dagtarief in een garage bedraagt maximaal 6 euro en op het Veenmarktterrein geldt een nog lager tarief. Het uurtarief, met name op straat, is wel wat aan de hoge kant.

Inmiddels zijn door de gemeente ook al weer enkele aanpassingen gedaan. Zo is sinds begin dit jaar het parkeren op straat en in de avonduren weer gratis gemaakt. Dit op veler verzoek. De gemeente is - mede ingegeven door tekorten op het parkeerbedrijf - nu zo ver dat het totale parkeerbeleid tegen het licht wordt gehouden. Iedereen mag hierover meepraten en suggesties doen.

Met een aantal partijen is al vooroverleg gevoerd. Zo spraken de binnenstadsondernemers de wens uit om het tarief voor kort parkeren te verlagen. Daar wilden zij zelf ook nog wel een bijdrage aan leveren bijvoorbeeld door een loyaliteitsprogramma te introduceren. Dat sprak een aantal bezoekers ook wel aan. Ook werd voorgesteld om voor het eerste uur betaald parkeren in te voeren en het tweede uur gratis te maken. Na 18.00 uur zou overal gratis geparkeerd moeten worden.

Een verlaging van het tarieven is eveneens gewenst. Dat zou dan gecompenseerd moeten worden door betaald parkeren te introduceren bij de wijkwinkelcentra.

De gemeenteraad mag zich binnenkort uitspreken.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu