Pleziervaart in Drenthe veert weer op, ondanks afname Duitse vaargasten. 'Nieuwe groep vaarrecreanten huurt steeds vaker een boot'

Aan de jarenlange gestage daling van de pleziervaart in Drenthe is een eind gekomen. Vorig jaar was al een stabilisatie te zien. De verwachting is dat er dit jaar meer gevaren wordt in de in de provinciale kanalen.

Het aantal plezierbootjes in de sluis van Dieverbrug, de Dieversluis, zit al langer in de lift.

Het aantal plezierbootjes in de sluis van Dieverbrug, de Dieversluis, zit al langer in de lift. Foto: Rens Hooyenga

Cijfers van de provincie Drenthe over de eerste zes maanden van dit jaar laten de opleving van de recreatievaart al enigszins zien.

De toegenomen drukte is vooral te merken in de Paradijssluis bij Meppel. Vorig jaar registreerde de provincie daar 2242 vaarbewegingen. Over de eerste helft van dit jaar staat de teller al op 1814. Hetzelfde geldt voor de passantenhaven in Assen waar tot nu toe al 600 passages zijn geteld. Over heel 2020 waren dat er 948.

Dieversluis in Dieverbrug zit al langer in de lift. Vorig jaar werden er 2088 vaarbewegingen geregistreerd. Eind juni van dit jaar waren dat er al 1335.

‘Drukste maanden komen nog’

,,En dan moeten de doorgaans drukste maanden nog komen’’, zegt provinciaal coördinator Nico Dijkstra. ,,De meeste boten komen nog. En in september zie je vaak nog een piek van mensen die de vakantiedrukte willen ontwijken.’’

Volgens Dijkstra is het met name de laatste paar dagen druk geworden. ,,Ligplaatsen zijn soms vol en boten moeten elders een plekje zoeken.’’

Hij vindt de opleving van de pleziervaart bijzonder omdat het aandeel Duitse vaargasten enorm gedaald is. ,,Dat scheelt bijna een derde met voorgaande jaren.’’

Corona-situatie

Dijkstra vermoedt dat de afname te maken heeft met de coronasituatie in ons land. ,,Ik denk dat de Duitsers geen zin hebben aan testen en mogelijk gedoe verwachten met controles.’’

De toename van het aantal boten in de Drentse wateren komt volgens de coördinator vooral door een nieuwe groep vaarrecreanten. ,,Dat zijn mensen die voor een of meerdere dagen een boot huren. Over het algemeen is deze groep ook wat jonger.’’

Een andere ontwikkeling in botenland is dat de jachten steeds groter worden. ,,Waar er vroeger makkelijk drie of vier schepen in een sluis konden, is de ruimte steeds vaker al met twee boten gevuld.’’

In 2020, toen het vaarseizoen vanwege corona later op gang kwam, was het al wat drukker met vaarrecreanten in Drenthe dan een jaar eerder.

Uitschieters

Uitschieters vorig jaar waren de Norgerburg in Bovensmilde (toename van 300 passanten), Veenesluis bij Geeuwenbrug (plus 323), de Peelo sluis in Assen (plus 345) en de Stieltjeskanaal sluis bij Zandpol (plus 234).

De provincie Drenthe heeft ongeveer 174 kilometer vaarwegen in beheer met 106 bruggen (waarvan 58 beweegbaar), 14 gemalen en 19 sluizen. De provinciale vaarwegen worden vooral door pleziervaartuigen bevaren.

De beroepsvaart maakt slechts een paar procent uit van het geheel aan vaarbewegingen in Drenthe en is vooral te vinden op het Noord-Willemskanaal en de (Verlengde) Hoogeveensche vaart. ,,Dat aantal is al vele jaren stabiel’’, weet Dijkstra.

De provincie houdt cijfers bij van passages bij verschillende sluizen in afzonderlijke kanalen: Veenvaart, Stieltjeskanaal, Noord-Willemskanaal, Drentsche Hoofdvaart en Verlengde Hoogeveenschevaart. Jarenlang was sprake van een gestage daling van het aantal vaarbewegingen.

Vergrijzing

Niet alleen Drenthe heeft met die afname te maken. Onder jachtbezitters is een flinke vergrijzing gaande. De boten vragen om regelmatig onderhoud en brandstof is steeds duurder geworden. Jongere mensen pakken liever de auto of het vliegtuig voor hun vakantie, was tot voor kort de veronderstelling.

Jan-Cees en Anabel ter Heide uit Apeldoorn moeten daar niet aan denken. Hun blitse Aquanaut Drifter ligt voor een korte tussenstop aan de passantenkade in Echten. ,,We vermaken ons prima op het water, hoor’’, zegt Anabel, glas Chardonnay in de hand. ,,Wilt u ook een blokje kaas?’’

,,Je moet het weer een beetje meehebben in Nederland’’, vult Jan-Cees aan. ,,Maar nu, met corona en zo, voel ik me hier het meest prettig.’’ Ze merken wel dat de gezelligheid en saamhorigheid in de havens en bij de aanlegplaatsen anders is.

,,Je bent wat meer op jezelf aangewezen’’, vervolgt Jan-Cees. ,,Men houdt, begrijpelijk, wat meer afstand. Is ook wel zo veilig. Maar ik vermaak me prima met Anabel, hoor. Never a dull moment , haha.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu