Ruim 21.000 mensen kregen boete voor bellen op de fiets. Ben jij die ene in Loppersum?

Foto: ANP

Het aantal boetes voor bellend of append autorijden of fietsen is vorig jaar met ruim de helft gestegen. Voor te hard rijden zijn juist een stuk minder boetes uitgedeeld, blijkt uit cijfers van politie en justitie.

Bellen of appen op de fiets is pas sinds de zomer verboden, maar fietsers zijn toch al goed voor ruim een zesde van de boetes voor dit vergrijp. Van de 121.000 boetes voor bellen met de mobiel in de hand gingen er 21.327 naar fietsers. De helft van de stijging komt daarmee voor hun rekening.

Meeste boetes uitgedeeld in de Randstad

Het Centraal Justitieel Incassobureau heeft de cijfers ook berekend per gemeente en per provincie. Die zeggen echter niet zoveel, omdat alleen het totaal aantal boetes is berekend en niet de percentages. In grote steden, waar veel mensen wonen, worden logischerwijs meer bonnen uitgeschreven dan in dunbevolkte dorpen.

Het minste aantal boetes van Nederland werd uitgedeeld in Drenthe. Daar kregen 231 mensen een flap voor bellen op de fiets.

In de provincie Groningen waren dat er 1.230. De meeste mensen werden bekeurd in de stad Groningen, wat niet raar is, gezien het hoge aantal inwoners van Stad in vergelijking met de andere gemeenten in Groningen en Drenthe.

Landelijk gezien werden de meeste boetes niet bepaald verrassend uitgedeeld in Zuid-Holland (4.964 mensen) en Noord-Holland (4.550), waar immers de meeste mensen wonen. Zie kader voor meer cijfers.

Rapper Snelle maakte een nummer over de gevaren van appen of bellen op de fiets. ( Lees verder onder de video )

Flitspalen en trajectcontroles uitgeschakeld wegens werkzaamheden

Het aantal hardrijders dat werd betrapt is fors gedaald. Werden zij in 2018 nog ruim 7,7 miljoen keer beboet, een jaar later was dat nog maar 6,8 miljoen keer.

Dat komt door de drukte op de weg, denken het ministerie van Justitie en Veiligheid, politie, justitie en incasso-instantie CJIB, maar misschien ook door de populaire flitspaalverklikkers. Verder waren een aantal flitspalen en trajectcontroles een poos uitgeschakeld wegens werkzaamheden.

Het totaal aantal verkeersboetes daalde van bijna 9,2 naar 8,3 miljoen. Overtreders zijn vooral minder vaak gesnapt door flitspalen en andere technische middelen.

Meer werk van de strijd tegen snelheidsovertreders

De politie zette wel flink vaker weggebruikers aan de kant. Een jaar eerder gebeurde dat een stuk minder doordat de politie toen actievoerde voor een betere cao.

Maar de politie maakt ook meer werk van de strijd tegen snelheidsovertreders, doorrijders bij rood licht en bellers in het verkeer.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu