Slachtoffers spoofing: ‘Om de 5 tellen ging de telefoon’

De stroom telefoontjes startte begin september vorig jaar. Zeker duizend keer zijn ze inmiddels gebeld.

Alle bellers eisen te weten waarom het echtpaar in Beilen hen telefonisch lastig valt met een vaag verhaal over Microsoft en computerproblemen. Maar het echtpaar weet van niks. Hun telefoonnummer is misbruikt door oplichters, hoogstwaarschijnlijk vanuit een clandestien callcenter in India.

Ze willen hun opmerkelijk verhaal vertellen, maar zónder naam. Want de affaire is pijnlijk genoeg. Ze willen niet ook nog eens hun achternaam en adres te grabbel gooien.

Hun telefoonnummer werd wekenlang misbruikt door oplichters die héél Nederland leken te bellen. Met hún nummer, zichtbaar voor iedereen.

Mysterieuze oplichtingspogingen

Velen belden dat nummer terug, om te checken wie er toch achter die mysterieuze oplichtingspogingen zat.

Ook Dagblad van het Noorden werd gebeld door deze Indiase oplichters. Het gebruikte telefoonnummer, zichtbaar op de displays, leidt naar een mooie vrijstaande woning in nieuwbouwwijk Nagtegael, ten zuiden van het Drentse dorp Beilen.

En daar zit een keurig echtpaar met koffie klaar. Hij verdiende zijn geld als bankman in hypotheken, zeker niet met fraude, en is inmiddels gepensioneerd. Zijn echtgenote begint: „We werden eerst gebeld door zo’n oplichter, die zogenaamd belde namens Microsoft. Met dat slechte Engels. Je kent dat wel.”

Ze gooide snel de hoorn op de haak. Maar binnen het uur regende het ineens telefoontjes: allemaal Nederlanders die vroegen waarom zij hen zojuist had gebeld... Telefoontjes uit Maastricht, Amsterdam, Utrecht, uit heel het land: van Zeeland tot Groningen. ‘U hebt ons gebeld?’ Ze wist niet wat haar overkwam. Het was bijna beangstigend.

Om de vijf seconden

„Ik belde KPN, maar die zagen niets vreemds in de centrale gebeuren. Er kwam een KPN-monteur langs om het kastje in de meterkast te verwisselen. Maar de telefoontjes bleven komen. Op het hoogtepunt rinkelde de telefoon om de vijf seconden. De bellers wilden allemaal weten waarom ze door ons nummer waren lastiggevallen. We overwogen ons abonnement op te zeggen, maar ja, dan hadden we ook geen internet en televisie meer. Twee weken zijn we onophoudelijk gebeld.”

Op 19 september doet het echtpaar via internet aangifte bij de nationale politie. Maar meer dan een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging met een 17-cijferig ‘referentienummer’ hebben ze niet gekregen van de politie. Maar ja, wat moet de politie eraan doen, vraagt het echtpaar.

Invallen doen in een Pakistaans of Indiaas belhuis, aan de andere kant van de wereld? „Uiteindelijk hebben we maar de stekker uit de muur getrokken. Vervolgens zijn we op vakantie gegaan. Toen we na een maand de stekker er weer in deden, kwam binnen vijftien minuten de stroom telefoontjes weer op gang.”

'Ga er niet op in, negeer het'

Nog altijd bleken de Indiase oplichters het thuisnummer te misbruiken van het keurige echtpaar uit Beilen. „Pas in oktober is het stil geworden. Toen zakte het af naar twee, drie telefoontjes per week. Vanaf die tijd heb ik wél alle telefoontjes beantwoord en uitgelegd wat er aan de hand is. ‘Ga er niet op in, negeer het’, zei ik tegen iedereen.”

Dan vertelt de gepensioneerde bankman dat de affaire ook psychisch sporen heeft nagelaten: „We nemen nooit meer op met onze naam. We zeggen nu alleen nog maar ‘Hallo?’ Idioot toch, zo zijn we helemaal niet. We nemen vreemde nummers niet graag meer op. Dan kijken we ernaar, en twijfelen: wel of niet opnemen? Onze familieleden moesten we vertellen dat we alleen nog mobiel bereikbaar waren.”

Opmerkelijk genoeg kwam de telefoontjes nooit ’s nachts. Blijkbaar hielden de Indiase oplichters rekening met mondiale tijdzones. Inmiddels is het stil geworden. ,,Ik vrees dat ze inmiddels een ander slachtoffer hebben gevonden. Of ze hebben heel Nederland inmiddels al gebeld.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu