Tweede Kamer wil onderzoek naar knelpunten op A28 tussen Hoogeveen en Zwolle

De Tweede Kamer wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat de A28 van Zwolle tot knooppunt Hoogeveen meeneemt in een onderzoek naar knelpunten op de Nederlandse wegen.

De motie daartoe, op initiatief van Groninger Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie), kreeg dinsdagmiddag brede steun. Alleen GroenLinks, de Partij voor de Dieren en 50Plus stemden tegen.

Het onderzoek moet duidelijk maken hoe groot de verkeersproblemen zijn en wat daar aan gedaan zou kunnen worden. Het wordt uitgevoerd in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). In dat onderzoek zit al het A28-traject tussen Hoevelaken en Hattemerbroek, maar noordelijke politici stuurden de afgelopen weken achter de schermen aan op uitbreiding tot knooppunt Hoogeveen.

Vrachtverkeer op de A37 neemt toe

Een van de voornaamste redenen is de toename van het vrachtverkeer op de A37 die bij Hoogeveen van de A28 aftakt en doorloopt tot de Duitse grens. De A28 is de voornaamste verkeersader voor Noord- en Oost-Nederland.

,,Het is nog even afwachten wat de minister gaat doen’’, zegt VVD-gedeputeerde Henk Brink. ,,Ze wilde aanvankelijk niet verder dan Zwolle op de A28, maar deze motie is wel met heel brede steun aangenomen. Ik heb haar recent nog informatie opgestuurd, Statenleden hebben hun partijgenoten in Den Haag gesproken, het noordelijk bedrijfsleven heeft onze lobby gesteund, dus volgens mij hebben we dit met vereende krachten bereikt.’’

Vaststaand verkeer kost miljoenen euro’s

Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord en de Vereniging Parkmanagement Bedrijfsleven (VPB) in Emmen kost regelmatig vaststaand verkeer op de A28 het bedrijfsleven miljoenen euro’s.

Lees ook: Bedrijfsleven vraagt minister om onderzoek

Van der Graaf is blij met de brede steun voor de motie. ,,Het stuk boven Zwolle is problematisch, dat weten we. Maar de minister wilde niet, ze heeft de motie ook ontraden, omdat dat weggedeelte niet voorkomt in de NMCA.’’

De Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) brengt potentiële ontwikkelingen op de lange termijn in beeld voor wegen, vaarwegen, spoorwegen en het regionaal openbaar vervoer. Van der Graaf: ,,Wij zeggen: onderzoek het nou eerst, dan zien we daarna weer verder. Ik heb niet de indruk gekregen dat de minister de motie niet gaat uitvoeren.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu