Vijf uitdagingen van het Oekraïeneonderwijs: van online lessen uit Oekraïne tot zorgen om de doorstroom

Een aantal uitdagingen komt na een half jaar les aan de leerlingen uit Oekraïne duidelijk aan het licht. Voor dit verhaal sprak Dagblad van het Noorden met dertien directeuren, ambtenaren en docenten die te maken hebben met dit onderwijs.

Leerlingen in het burgerschapslokaal van de Internationale Schakelklas in Assen. Oekraïens docente Alina Korbmacher geeft hier les.

Leerlingen in het burgerschapslokaal van de Internationale Schakelklas in Assen. Oekraïens docente Alina Korbmacher geeft hier les. Foto: Marcel Jurian de Jong

Uitdaging 1: Alleen Oekraïners of in gemengde klas?

Dit voorjaar kregen Oekraïeners les in snel geïmproviseerde, eigen klasjes. Sinds de zomer is dat veranderd. Leerlingen zitten vaak tussen nieuwkomers uit allerlei landen en krijgen les volgens de standaard nieuwkomersmethode.

„Dat is een landelijke trend”, vertelt Judith van de Vooren, basisschooldirecteur van het Expertisecentrum voor Anderstaligen (ECA) in Emmen. Mengen is noodzakelijk voor de onderwijskwaliteit. Mogelijke inburgering wordt lastig als de leerlingen blijven hangen in de Oekraïenssprekende bubbel.

Toch zijn er ook nog veel ‘homogene’ groepen met Oekraïense leerlingen. Met name op scholen gekoppeld aan opvanglocaties, zoals in Papenvoort. Voor andere plekken zijn zulke klassen een pragmatische keuze, zoals bij de Internationale Schakelklas (ISK) in Groningen. Vanwege een lokalentekort kregen alle Oekraïense scholieren in mei een eigen locatie aan de Vinkenstraat. Het nadeel: op een ISK, met kinderen uit allerlei landen, is Nederlands de enige taal die ze delen. Op een eigen locatie blijven de kinderen onderling Oekraïens spreken.

Andere scholen experimenteren met mengvormen. Op basisschool De Lichtbaak in Assen (30 Oekraïense leerlingen) draaien de jongste en oudste kinderen mee in reguliere taalklasgroepen. De rest komt in een speciale Oekraïneklas. Het voordeel daarvan is dat de kinderen elke dag een uur Oekraïense les kunnen krijgen. „Dat bieden we aan omdat het nog zo onzeker is hoe lang leerlingen blijven”, zegt schooldirecteur Richard Knol. ,,We overwegen in de toekomst ouders te vragen of ze permanent blijven. Op basis daarvan kan een kind ingedeeld worden in een Nederlandse of Oekraïense klas.”

Een ander voorbeeld: op het Hogeland College Warffum volgen twee van de dertien Oekraïense leerlingen nu wiskunde in een reguliere havo/vwo-klas. Voor de rest is dat nog te lastig.

Uitdaging 2: Online les vanuit Oekraïne

Nieuws

menu