Oplichter kaapt winactie van makelaar uit Schoonebeek. Nepfelicitaties voor gratis vrijkaartjes Hellofestival om gegevens creditcard

Verschillende mensen dachten even dat ze gratis naar het Hello Festival konden. Het bleek een truc. Foto: Jan Anninga
Wat bedoeld was als een sympathieke winactie, is voor een aantal mensen op een teleurstelling uitgelopen. Makelaar Ruud Pat in Schoonebeek had driemaal twee vrijkaarten weg te geven voor het uitverkochte muziekfestival Hello in Emmen. Bijna duizend Facebookers reageerden op de actie.
‘Jij wint!’
Een oplichter maakte een identiek account aan met naam en logo van de makelaar en feliciteerde met dat nepprofiel ‘winnaars’ van de festivalkaarten. Zij ontvingen de tekst: ‘Jij wint! Klik hier voor levering van uw prijs’. Achter die link zat een website met wederom de naam van Pat Makelaardij. Klikkers werd gevraagd om gegevens achter te laten, waaronder die van hun creditcard.
Meteen stroomde zondag de mailbox van Ruud Pat over en stond zijn telefoon roodgloeiend. ,,We kregen echt bulten reacties. Eerst denk je dan: mensen klikken ook overal op, maar ze zeiden dat het allemaal heel echt leek. Pas bij de pagina waar ze creditcardgegevens moesten prijsgeven, dachten ze: ‘Dat zou Ruud nooit vragen.’’
Pure oplichter
De makelaar heeft met zeker dertig tot vijftig slachtoffers contact gehad. Die hebben allemaal de pagina voortijdig weggeklikt en geen betaalgegevens achtergelaten. Of hun online profiel mogelijk gehackt is, weet Pat niet. Hij adviseert ze in ieder geval een nieuw wachtwoord te nemen.
,,Iemand zet ons in een kwaad daglicht. Dat is heel pijnlijk als ondernemer. Eerst dacht ik even aan een grap, maar het is een pure oplichter die op een makkelijke manier geld wil ontfutselen’’ De Schoonebeker roept deelnemers op vooral niet op de link te klikken en melding te maken bij Facebook. Dat heeft het bedrijf zelf ook gedaan.
Ook bioscoop geraakt
De actie gaat overigens gewoon door. ,,Wij maken zelf vrijdagmiddag de prijswinnaars bekend en vragen niemand om zich ergens te registreren.’’
Gisteren bleek ook bioscoopuitbater Koos Abeln van Smoky in Stadskanaal slachtoffer van eenzelfde soort truc en vorige week viel popfestival Dwarspop in Steenwijksmoer ten prooi aan online onverlaten. De politie laat weten in deze methode niet per se een nieuwe trend te zien, maar zegt dat het inderdaad wel vaker gebeurt.