Dit is waarom Green Airlines plotseling van Groningen Airport Eelde vertrok. Het bedrijf had een forse claim aan de broek wegens niet uitgevoerde vluchten

Het wordt steeds duidelijker waarom Green Airlines deze zomer plotseling van Groningen Airport Eelde vertrok. De luchtvaartmaatschappij heeft een hoogoplopend geschil met German Airways.

De Embrear 190 van German Airways werd deze zomer feestelijk binnengehaald op Groningen Airport Eelde. Het vliegtuig heeft amper twee weken Eelde als thuishaven gehad.

De Embrear 190 van German Airways werd deze zomer feestelijk binnengehaald op Groningen Airport Eelde. Het vliegtuig heeft amper twee weken Eelde als thuishaven gehad. Foto DVHN/Peter Wassing

German Airways wil miljoenen euro’s zien van de Duitse groene luchtvaartmaatschappij Green Airlines voor niet uitgevoerde vluchten. Green Airlines huurde de vliegtuigen van German Airways, onder meer de Embrear 190 voor honderd passagiers. Het toestel werd begin juli op Eelde gestationeerd om vluchten te verzorgen naar het Spaanse Ibiza en Mallorca, het Portugese Faro en het Griekse Korfoe.

Claim van 11 miljoen

De vakantievluchten waren geen lang leven beschoren. Na amper twee weken kwam er al een einde aan de chartervluchten van Green Airlines vanaf Eelde. Aanvankelijk werden de stijgende coronabesmettingen in Spanje en in ons land als argument aangevoerd.

Nu blijkt dat German Airways een flinke claim van 11 miljoen euro heeft uitstaan bij Green Airlines voor niet uitgevoerde vluchten in juli, zo meldt de Duitse luchtvaartwebsite airliners.de. Deze week verloopt een clausule waarbij Green Airlines 800.000 euro moet ophoesten als het niet over de brug komt.

German Airways haalde de aan Green Airlines verhuurde toestellen terug, maar wilde over de reden niets kwijt. Beide partijen hadden afspraken gemaakt waarover ze geen mededelingen wilden doen, aldus een gezamenlijk communiqué. Daarmee kwam definitief een einde aan de vier vluchten vanaf Eelde. De lijndienst naar het Finse Turku zou vanaf 1 september vanaf Eelde vertrekken, maar ook die is van de baan.

Twijfels over natuurcompensatie

Green Airlines, dat Paderborn als thuisbasis heeft, begon in maart dit jaar met het uitvoeren van chartervluchten en lijndiensten in Duitsland en profileert zich als een groene luchtvaartmaatschappij. Het heeft zelf geen vliegtuigen en verkoopt alleen tickets. De maatschappij huurt toestellen die minder brandstof gebruiken, zoals de Embrear en zegt de uitstoot van kerosine van de vliegtuigen en benzine van bedrijfsvoertuigen te compenseren met natuurprojecten.

De jonge Duitse luchtvaartmaatschappij ligt hierover in eigen land stevig onder vuur, omdat er volgens Duitse media van natuurcompensatie bitter weinig terecht is gekomen. Zo’n 90 procent van het geld dat daarvoor bestemd is, zou nog op een rekening staan. Er is sinds de start van de vluchten in maart zo’n 15.000 euro opgehaald voor klimaatbeschermingsprojecten. Dit geld is bedoeld om een nieuw duurzaamheidsproject in Duitsland te ondersteunen dat komend najaar van start moet gaan.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu