GJ-4-Music: Recensie: Inhaler – It won’t always be like this

De cover van het album. Eigen foto

Mede dankzij gast-collega Dominic maakte ik al in een vroeg stadium kennis met de muziek van Inhaler. Dominic, groot fan van U2 & the ‘80’s en was al in een vroeg stadium enthousiast over de band waar de zoon van Bono de zanger is. Voor zanger Elijah Hewson zorgt dat wellicht dat z’n band onder een vergrootglas ligt qua vergelijking met U2, maar dat is niet helemaal terecht.

De vier jongemannen schrijven energieke indie-rocksongs die onweerstaanbaar lijken te zijn. Of je nu de jaren ’80 bewust hebt meegemaakt of in de ban bent van bands als the Arctic Monkeys, Kensington of vooruit… U2 een warm hart toedraagt, je kan haast niet anders dan voor de bijl gaan.

Positieve boost

Het bas-spel van Robert Keating in de eerste song ‘It Won’t Always Be Like This’ trekt je op je waterski’s de vrijheid van het water op, de reis is begonnen. Wat een geweldige song om heerlijk uit je plaat te gaan en flinke waves te maken, je humeur krijgt er een geweldige positieve boost van! ‘My Honest Face’ barst van de Kensington energie in hun beste songs, de lyrics snijden een wat duister kant aan. De sound is bombastisch en het is niet moeilijk je voor te stellen dat je met je vrienden hierop staat te springen in een stadion.

Pakkende rocksongs

‘Slide Out The Window’ heeft zo’n heerlijk relaxt ritme, een zonnige dag zonder verplichtingen, een lege agenda en dagdromen…over haar…met een toffe break in de muziek halverwege. ‘Cheer Up Baby’ graait lekker in the eighties met z’n synths. ‘My King Will Be Kind of A Night On The Floor’, ze trekken je uit een sleur en openen een (tijdelijke) escape met gave melodieën. Je herkent de diverse muzikale invloeden, het gave is dat dit telkens weer pakkende rocksongs oplevert die weten te verrassen zoals het fraaie ‘Who’s Your Money On? (Plastic House)’.

Optater

‘Totally (Why Does It Hurt Me So Much?)’ rockt met een lekkere groove en zit daar Daniel Lanois achter de knoppen in het sferische ‘Strange Time To Be Alive’? Drummer Ryan McMahon tikt de laatste song af met ‘In My Sleep’, waarin Elijah met passie z’n demonen trotseert. Gaaf hoe hier de band lekker los gaat! Inhaler laat zien dat je als bandje (opgericht in ’12) met veel optreden, doorzettingsvermogen, jeugdig enthousiasme en puike songs, de popmuziek een broodnodige optater kunt geven!

Assen