De Nieuwe Veste in Coevorden wil brug blijven leggen voor sterk techniekonderwijs: ‘Bezoek aan deze school maakt indruk’

Samen geconcentreerd aan de slag tijdens de praktijkles op bezoek bij De Nieuwe Veste. Foto: Kristian Elders

Scholengemeenschap De Nieuwe Veste wil een brug blijven leggen tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Al enige jaren komen de oudste groepen van basisscholen uit Coevorden en ook Schoonebeek langs bij de school voor voortgezet onderwijs aan de Coevorder Van Heeckerenlaan. Robotica staat centraal voor de in totaal elf scholen.
Lees meer over
Coevorden

Voorheen zijn er lessen gegeven over diverse aspecten van wetenschap en techniek op de wijze van het onderzoekend en ontwerpend leren. Robots zijn onmisbaar geworden in de huidige samenleving. Deze worden alleen maar slimmer (gemaakt) en dat heet robotica. Kinderen van de basisscholen die een bezoek brengen aan De Nieuwe Veste, krijgen meer te weten over hoe een robot in elkaar zit en hoe deze slimmer wordt gemaakt.

De eerste les voor elke basisschool betreft een introductie over leren programmeren met een micro:bit - dat is een microcomputertje - en het maken van een robot van restmateriaal. Christa Hagel vindt een doorgaande leerlijn over robotica belangrijk gezien de toekomst van de schoolkinderen op het voortgezet onderwijs. ,,Sterk techniekonderwijs is van belang”, zegt de techniekcoördinator namens de Scholengroep Coevorden, die valt onder onderwijsstichting Arcade. Zij werkt bij dit project samen met docent Bart Kuil van De Nieuwe Veste. ,,Techniek en wetenschap mogen best meer onder de aandacht worden gebracht, vinden wij. Eén van de doelen is het tekort op de arbeidsmarkt opvangen. Laten we er samen voor gaan om de leerlingen hier later in de regio werk te bezorgen.”

Praktijklessen

De Coevorder Mijndert van der Thijnenschool kwam recent langs met ruim twintig enthousiaste kinderen uit de groepen 7 en 8. Ze volgen in totaal vier praktijklessen op bezoek bij De Nieuwe Veste. Meester Emiel Verweij ziet dat veel kinderen het leuk vinden om in de praktijk met hun handen bezig te zijn. ,,Leren uit de boeken vinden ze niet altijd even leuk en daarbij komt dat een bezoek aan De Nieuwe Veste indruk maakt.”

Alle schoolkinderen ontwerpen tijdens de praktijklessen een robot van restmateriaal, dat ze keurig zelf verzamelen. Daarnaast wordt de micro:bit op een bepaalde wijze geprogrammeerd met als doel dat de robot daadwerkelijk werkt en dus tot leven komt.

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nieuws

Meest gelezen

menu