Schoolkinderen op bezoek bij Euroterminal Coevorden: ‘We krijgen hier veel goederen vanuit alle hoeken van de wereld binnen’

De groepsfoto op het grote terrein van de terminal aan De Mars in Coevorden. Foto: Kristian Elders

De afgelopen Kinderboekenweek was ‘Worden wat je wil’ het thema. Bij Euroterminal Coevorden sprongen ze daar handig op in door groep 7 van de Coevorder obs De Buitenvree uit te nodigen. Terminalmanager Jos Veldhuis vertelde de kinderen vorige week over het reilen en zeilen op de omvangrijke terminal, die zich deels in Duitsland bevindt.
Lees meer over
Coevorden

Op de bovenverdieping van het kantoor aan De Mars waren de kinderen een en al oor tijdens de interactieve presentatie - inclusief veel goede vragen - door de inwoner van het Duitse Laar. Met reusachtige gele kranen - deze wegen 90.000 kilo per stuk - worden op de terminal ontelbare containers en trailers met daarin allerhande goederen opgepakt voor een vervolgreis per zevenhonderd meter lange treinen van moedermaatschappij Bentheimer Eisenbahn en anders per vrachtwagen van zusterbedrijf Cotrans voor de laatste etappe tot aan de klant. Er vertrekken veel treinen naar Mainport Rotterdam, weet Veldhuis. Er worden ook veel containers uit Rotterdam gehaald. Veldhuis werkt alweer sinds 2002 bij de terminal, waar hij onderaan de ladder startte met het plannen van containers en trailers op wagons.

In totaal veertien mensen zetten zich in voor de Coevorder terminal, waar de werkdagen zo nu en dan behoorlijk lang kunnen zijn. ,,Mijn collega’s werken onder meer op de kranen, op kantoor of als machinist.” Het komt voor dat Veldhuis zelf zijn werkkleren aantrekt om een kraan te bedienen. ,,Collega’s ondersteunen moet ik immers ook kunnen”, zegt hij. ,,We krijgen hier veel goederen vanuit alle hoeken van de wereld binnen.”

Automatisering

De toekomst voor Euroterminal Coevorden ziet er volgens Veldhuis goed uit, want ook hij weet dat vervoer per trein nog altijd beter voor het milieu is dan alles te verschepen via vrachtwagens. Andere kant van de medaille is wellicht de automatisering, waardoor het werk met steeds minder mensen kan worden gedaan. ,,We vervoeren via het Duitse Bad Bentheim ook producten naar Zweden”, zegt Veldhuis. ,,En ons terrein wordt in de gaten gehouden door achttien bewakingscamera’s.”

Bij de terminal komen ook vaak treinen uit het Italiaanse Marcianise - dat ligt onder de rook van Napels - aan. Om de week arriveert een hele vracht Italiaans huisvuil in Coevorden. Eindbestemming? De nabije vuilverbrander, die officieel net op Duits grondgebied is gevestigd aan de Vosmatenweg.

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nieuws

Meest gelezen

menu