Met dive-under bij Herfte is knooppunt Zwolle na monsterklus eindelijk klaar voor de toekomst. Treinen uit Meppel en Emmen komen gelijktijdig aan

De treinen vanuit Meppel en Emmen arriveren sinds dit weekend gelijktijdig op het station in Zwolle. Waar de treinen voorheen nog op elkaar moesten wachten bij Herfte is dat dankzij de aanleg van de dive-under én de verdubbeling van het aantal sporen op het Zwolse station niet meer nodig.

De trein van Zwolle richting Meppel bij Herfte.

De trein van Zwolle richting Meppel bij Herfte. Foto: Martijn Bijzitter

Sinds afgelopen weekend is het eindelijk mogelijk dat de treinen vanuit Meppel en Emmen gelijktijdig op het station in Zwolle arriveren. Waar de treinen voorheen nog op elkaar moesten wachten bij Herfte is dat dankzij de aanleg van de dive-under én de verdubbeling van het aantal sporen op het Zwolse station niet meer nodig.

„De treinen rijden sinds 24 juli weer volledig”, zegt Aldert Baas, woordvoerder ProRail voor Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. „Dat is toch wel een bijzondere mijlpaal. Op een paar kleine stappen die we dit najaar nog moeten zetten na kunnen we stellen dat een meerjarenproject zo goed als afgesloten is.”

Het doel van het project is om knooppunt Zwolle klaar te maken voor de toekomst. Het station heeft steeds meer reizigers te verwerken en is de belangrijkste schakel met het noorden van Nederland.

Monsterklus

Het meerjarenproject mag gerust beschouwd worden als een monsterklus. „We zijn in 2015 begonnen met de aanleg van de reizigerstunnel op het station Zwolle. Een belangrijke verandering om de stroom reizigers goed naar de diverse perrons te kunnen leiden”, vervolgt Baas.

„Vervolgens zijn we aan de andere kant van Zwolle gaan werken. Daar hebben we alles verbeterd wat te maken heeft met de treinen richting Amersfoort. We hebben sporen moeten verplaatsen waardoor we treinen tijdelijk kunnen parkeren, maar ook kleine reparaties, onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden kunnen doen.”

In de afgelopen twee jaar zijn de nieuwe sporen aangelegd waardoor er meer treinen tegelijkertijd station Zwolle kunnen benaderen. Bij het verdubbelen van het aantal sporen komen veel extra aanpassingen zoals de werkzaamheden aan de bruggen over de Nieuwe Wetering en de Ceintuurbaan. Hoogtepunt van de aanpassingen is toch wel de dive-under bij Herfte. Dankzij deze constructie kunnen de treinen vanuit Dalfsen en Meppel ongestoord doorrijden naar Zwolle en hoeft de trein uit Dalfsen niet meer te wachten.

Geen trein meer missen

„In het spoorplan Noord-Nederland hebben we voorrang gegeven aan het verbeteren van de treinenloop”, zegt Baas. „Nu kwam het nog vaak voor dat treinen, vanwege de wachttijd op de andere treinen, met een kleine vertraging op het station aankwamen waardoor reizigers hun aansluiting misten. Dat is nu voorbij. De treinen zitten nu ook direct op het juiste spoor waarop ze in Zwolle moeten arriveren. Dat is ook een groot pluspunt, denk bijvoorbeeld aan het feit dat de trein minder wissels hoeft te nemen waardoor het reizen comfortabeler wordt voor de reizigers.”

Met het realiseren van het project is station Zwolle klaar voor de toekomst. Het station is het tweede knooppunt van Nederland. In de toekomst wordt verwacht dat het aantal reizigers flink zal toenemen. Voor de uitbraak van het coronavirus verwerkte station Zwolle dagelijks zo’n 60.000 mensen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Emmen
menu