Samen met

Meneer Meertens vertelt: Emmen is nog steeds het eindstation

Het oude treinstation in Emmen. Foto: Collectie Geert Meertens

Niet alleen zijn archief blijkt indrukwekkend. Van hetzelfde kaliber zijn de dikke mappen vol historische foto’s, die een breed beeld geven van pakweg de afgelopen 80 jaar. Die kennis van de plaatselijke historie bestaat niet alleen op papier. Ook het geheugen van de 75-jarige Emmenaar is een rijke bron vol verhalen en anekdotes. Kortom, Geert Meertens ten voeten uit.
Lees meer over
Emmer Courant

,,Het Emmer treinstation draagt helaas nog steeds het predicaat ‘eindstation’. Zeker vanaf 1945 houden bestuurders zich al eindeloos bezig met uiteenlopende ideeën en plannen om onze woonplaats uit dit isolement te halen. Ooit - tot in de jaren dertig van de vorige eeuw - liep de Noord-Oost Lokaal Spoorlijn vanuit Emmen door tot Gasselternijveen, met een aansluiting naar Rolde en Assen. Helaas bleek de lijn niet rendabel.

Goederenvervoer

Besloten werd het personenvervoer op deze spoorwegroute te beëindigen. Enkel het goederenvervoer bleef intact. De nog bestaande, fraaie stationsgebouwtjes in onder andere Valthe en Exloo, getuigen nog van dit spoorwegverleden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet de Duitse bezetter zijn oog vallen op de nog aanwezige spoorstaven. Het complete tracé ten noorden van Weerdinge werd ontmanteld en overgebracht naar Rusland. Het ging in totaal om maar liefst 7000 ton aan spoorwegmateriaal. Het resterende deel van het spoor tussen Weerdinge en Emmen bleef tot in de jaren zeventig in gebruik. Dit had alles te maken met het vervoer van zowel grind als aardappelen vanuit Weerdinge. De heer Stuulen had in die plaats een overslagstation van laatstgenoemd product. De rails mogen dan sindsdien zijn verdwenen, de spoordijk is grotendeels nog in het landschap terug te vinden.

Nedersaksenlijn

Aan plannen geen gebrek om Emmen te verlossen van de aanduiding ‘eindstation’. De heren op het pluche hebben ruimschoots de tijd genomen, maar na ruim zeventig jaar is er wezenlijk nog niets veranderd. Ik herinner me wat dat betreft nog goed wat mijn vader in 1990, het jaar dat hij stierf, zei: ‘Er is al zoveel geïnvesteerd in onderzoek en overleg, dat men daarvan makkelijk een dubbelspoor had kunnen aanleggen tussen Emmen en Groningen’.

Zo maar een aantal willekeurige plannen die de revue ondertussen zijn gepasseerd: een spoor parallel aan de Frieslandroute richting Beilen, een tracé Emmen-Hoogeveen, een verbinding Coevorden-Hoogeveen, waarbij we dus nota bene eindstation zouden blijven! Ik pleitte vroeger voor de route Emmen-Weerdinge, richting Zandberg waar al spoor ligt richting Stadskanaal en Veendam. Maar die optie is ondertussen al lang achterhaald.

Op het ogenblik lijkt de zogeheten Nedersaksenlijn kansrijk. Mochten die plannen in de toekomst gerealiseerd worden, dan ligt Emmen centraal op de route van Groningen via Mariënberg naar Almelo en Enschede. Dit lijkt me een prima oplossing. Ook de plannen van de Bentheimer Eisenbahn voor een verbinding vanuit Coevorden naar Duitsland lijken positieve effecten voor onze regio op te gaan leveren.”

Dit artikel is het product van een samenwerking tussen de redacties van Dagblad van het Noorden en Emmer Courant

Nieuws

menu