Dobberen tussen de ijsblokjes met Zeni Wong uit Hoogeveen. ‘Na twee weken koud douchen ben ik in de winter in een wak op de grens tussen Duitsland en Tsjechië gestapt’

Het is een behoorlijke hype aan het worden: dobberen tussen de ijsblokjes. Zeni Wong gaat komende week van start in het Sportpaleis in Hoogeveen, waar hij een ijsbad neerzet onder de naam Just Chill. Maar wat is er nou zo goed en leuk aan al die kou?

Zeni Wong: 'Ik ben gelukkig geen koukleum meer.'

Zeni Wong: 'Ik ben gelukkig geen koukleum meer.' Foto: Andre Weima Fotografie

Dobberen tussen de ijsblokjes? Waarom ben je daarmee begonnen?

,,Ik had gelezen, gezien en gehoord dat koude douches en ijsbaden erg goed voor je zijn. Het is een soort inwendige training, en ook nog eens een boost voor je immuunsysteem. Ik kon nooit goed tegen de kou en vond dat ik het wel eens kon proberen. En het werkt. De kachel staat bij mij thuis nooit aan en alleen als ik in natuurwater heb gezwommen doe ik de stekker van de geiser erin. Ik ben gelukkig geen koukleum meer.”

Wie of wat inspireerde je?

„Ik heb documentaires gekeken over Wim Hof en over wat hij allemaal doet. Ik zat niet lekker in mijn vel, ik had weinig energie, voelde me vaak down en daar was ik zat van. Daarom ben ik gaan zoeken naar een manier om weer te leren voelen. Ik zat niet op een koude douche te wachten, maar heb het toch gedaan. Het heeft me letterlijk en figuurlijk wakker geschud. Dit heeft mij uiteindelijk ook erg geholpen bij mijn herstel. Ik ben vorig jaar januari gestart. Ik douchte toen twee weken koud en ben daarna op de grens van Duitsland en Tsjechië in een wak gestapt. Dat was mijn eerste ervaring met zwemmen in natuurwater in de winter.”

Wat is er zo goed aan?

„Het is goed voor heel veel dingen, maar ik noem er een paar. Het boost je immuunsysteem. Je kunt beter tegen de kou, je herstelt sneller van blessures en je gaat geestelijk echt de diepte in. Je denkt dat je het niet kunt, maar eigenlijk kan iedereen het doen. Je traint ook je cardiovasculaire systeem, dat ongeveer 125.000 kilometer lang is. Dat is je hart en vaatstelsel. Door dat te trainen, gaat je bloed beter stromen. En je leert uit je comfortzone te stappen, waardoor je beter om kan gaan met andere stresssituaties.”

Hoe krijg je mensen zo ver om in het bad te stappen?

„Dat is eigenlijk heel simpel. Mensen die op dit moment op de automatische piloot werken en leven motiveren om een ander level te bereiken. Er zijn genoeg mensen die een frisse wind nodig hebben, even een duwtje in de rug. Veel mensen kunnen wel een uitdaging gebruiken. Even uit de comfortzone. Even een wowmoment creëren maar die we veel te weinig meer ervaren voor onszelf. Ik hoop mensen duidelijk te maken dat wanneer ze een fris bad nemen, ze echt even de diepte ingaan, een moment voor jezelf en even een reset voor je mindset en lichaam. Samen werken aan de beste versie van jezelf. Voordat we beginnen krijgt iedereen theoretische uitleg en doen we ademhalingsoefeningen. Daarna gaan we erin. Je kunt dezelfde adrenaline ervaren als tijdens je eerste bungeejump.”

(Tekst loopt door na de foto)

„Iedereen heeft een eigen thermostaat die de temperatuur van ons lichaam heel goed zelf kan regelen. Alleen trainen we die thermostaat bijna nooit omdat we meestal de verwarming of airco aan hebben om het zo comfortabel mogelijk te hebben. Ook dikke kleding tijdens de winter zorgt ervoor dat het lichaam zichzelf niet hoeft op te warmen waardoor ons systeem niet wordt getraind. We zijn tegenwoordig erg vervreemd van de natuur. Door je lichaam vaker te trainen met kou, kom je weer dichter bij de natuur en raak je weer meer in balans. Als je dat op de juiste manier doet, stap voor stap opbouwt en combineert met ademhalingsoefeningen, kan je lichaam veel beter tegen extreme temperaturen.”

Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat het juist niet gezond is, hoe denk jij daarover?

„In principe is koudetraining gezond voor bijna iedereen. Volgens gezondheidsexperts kunnen zwangere vrouwen, mensen met epilepsie, mensen met het syndroom van Raynaud, en mensen met zware cardiovasculaire aandoeningen beter wel voorzichtiger zijn met de ademhalingsmethode en de blootstelling aan kou en kunnen de methode beter niet zonder overleg met hun arts beoefenen. Alhoewel ik ook wel programma’s en docu’s heb gezien waar ze juist ijsbaden gebruiken voor mensen met bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Maar de meeste mensen kunnen gewoon vertrouwen op hun eigen lichaam en waar het allemaal toe in staat is.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Hoogeveen
menu