Eens tuften er stoomtreinen en trams over spoorlijnen in Drenthe, maar daar is weinig meer van te zien. Jan Pol geeft lezing over deze geschiedenis

Het station van Hoogeveen gefotografeerd tussen 1900 en 1905. Foto: Commons Wikimedia

Aan het einde van de negentiende eeuw begon men aan een ambitieus project: het aanleggen van spoorlijnen om de ‘lijntjes’ in Drenthe te verkorten. Binnen een tijdsbestek van drie decennia verschenen er in de provincie stoomtreinen, trams en industriespoorlijnen. Omdat er weinig sporen meer van te zien zijn, geeft Jan Pol op 21 oktober een lezing over deze geschiedenis.

De in 1885 opgerichte Dedemvaartsche Stoomtramweg Maatschappij liet tussen 1886 en 1887 een spoorlijn aanleggen tussen Zwolle en Coevorden. Het was de eerste stoomtramverbinding die door Drenthe voerde. Later volgde ook nog een verbinding tussen Lutten en Coevorden, en Coevorden-Nieuw Amsterdam.

De Drentsche Stoomtramweg-Maatschappij werd in 1898 opgericht en vestigde zich in 1903 in Hoogeveen. In hun opdracht werd er een tramlijn van Hoogeveen naar Nieuw-Amsterdam aangelegd. De ambities waren groot, maar uiteindelijk werden er alleen sporen gerealiseerd tussen Erm en Schoonoord en Assen en Schoonoord.

Beeldmateriaal

Pol gaat in zijn lezing in buurthuis het Oor in Hoogeveen in op de geschiedenis van beide trammaatschappijen en vertelt ook over de aanleg van het industriespoor. Hij legt uit waarom deze lijnen werden aangelegd en welke trams er zoal over het spoor reden in die tijd. Daarbij maakt Pol gebruik van historisch beeldmateriaal. Ook de nog resterende sporen van de tramspoorgeschiedenis komen aan bod.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Hoogeveen
menu