Berrie Land uit Meppel schenkt schilderij van Stien Eelsingh aan Stedelijk Museum Meppel. Margrieten op een blauwe vaas is vanaf morgen te bewonderen

Berrie Land uit Meppel schenkt een schilderij van Stien Eelsingh aan het Stedelijk Museum Meppel. Foto: Stedelijk Museum Meppel

Is het nou een echte of niet? Het Stedelijk Museum Meppel krijgt sinds de (her-)opening steeds mensen die zich melden met schilderijen die hoogstwaarschijnlijk gemaakt zijn door kunstenares Stien Eelsingh uit Staphorst. Het museum heeft er een nieuw kunstwerk bij: Margrieten op een blauwe vaas uit 1950.

Het schilderij wordt geschonken door Berrie Land uit Meppel. Het kunstwerk is in Stedelijk Museum Meppel op zaal te zien vanaf 6 augustus en was al bekend bij de Stien Eelsingh Stichting.

Ook in dit geval zit er weer een bijzonder wervingsverhaal aan vast, vertelt woordvoerder Ronald Wassenaar in een persbericht. ‘Jo Land, de vader van Berrie Land, had namelijk een vervoersbedrijf met garage in Zwolle. Het verzorgde ook taxi- en ziekenvervoer. De garage was gevestigd in een pand aan de Blijmarkt, tegenover het huidige museum De Fundatie. In dit hoekpand met de karakteristieke paardenkoppen, is nu het Herman Brood Museum gevestigd.’

Leerling van Stien

Jo Land was in zijn vrije tijd kunstenaar en een leerling van Eelsingh. Zij gaf hem les bij schildervereniging Het Palet in het Hopmanshuis te Zwolle. ‘Toen Stien onderweg naar haar klas eens met autopech kwam te staan, repareerde Jo Land haar auto. Ze betaalde hem met het bloemstuk schilderij. Stien betaalde trouwens wel vaker met kunst. Het werk was niet gesigneerd, maar ze beloofde dat te nog komen doen. Daar is het echter nooit van gekomen’, aldus Wassenaar.

De in 1903 in Zwolle geboren Stien Eelsingh wilde niets liever dan kunstenaar worden. Hoewel haar ouders dit geen geschikte carrière vonden voor hun dochter, wist Stien tot drie keer toe de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst te winnen en te ontvangen uit handen van koningin Wilhelmina in de jaren dertig.

Cultureel middelpunt

Eelsingh vestigde zich in Amsterdam, waar ze succesvol deel nam aan het culturele leven. Ze exposeerde met kunstenaars van de Bergense School en de Ploeg, maar moest door het toenemende oorlogsgeweld de hoofdstad in 1942 verlaten. Ze vestigde zich in Staphorst, waar ze met behulp van haar kunstvrienden een onbewoonbaar verklaarde boerderij omtoverde tot het cultureel middelpunt van het oosten van Nederland.

Bij leven was zij bekend in heel Nederland. ‘Zowel haar klassieke als expressionistische kunstwerken hebben nooit aan kracht ingeboet. Ze is echter vooral bekend omdat ze als ongehuwde moeder en uitgesproken kunstenaar in een streng religieuze gemeenschap woonde. Eelsingh was geaccepteerd als naober, werd getolereerd als kunstenaar, maar vooral gerespecteerd als mens. Bijkomend voordeel was dat ze in Staphorst ver genoeg van de stadse drukte woonde om er rustig haar artistieke gang te kunnen gaan.’

Verspreid oeuvre

Na haar dood in 1964 raakte het oeuvre verspreid en was weinig publiekelijk toegankelijk. Sinds de opening van het Stedelijk Museum Meppel geven bijna veertig stukken uit verschillende stijlperioden een overzicht van haar kunstzinnig vakmanschap. Het museum voor Noord Nederlandse Kunst is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. In de andere zalen is tot eind dit jaar werk te zien van poppenspeler Henk Boerwinkel, Meppeler schilder André Idserda en historische Meppeler zilversmeden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meppel
menu