Fietsers zorgen voor overlast en problemen in winkelstraat Meppel: 'Verbied het gewoon. Dan is het beter te handhaven'

„Het is verschrikkelijk hoeveel er gefietst wordt in de Hoofdstraat. Het is echt teleurstellend”, zegt inwoonster Hetda Montizaan uit Meppel. Het grote aantal fietsers dat door de binnenstad in Meppel fietst, is een doorn in het oog voor veel mensen en winkeliers. Hetda Montizaan maakt het dagelijks meermaals mee en ergert zich dood.

De Hoofdstraat in Meppel

De Hoofdstraat in Meppel Foto: Wim Goedhart

Een klant komt de winkel uitlopen, een fietser komt aanrijden. Zijn snelheid is hoog en hij ziet de vrouw te laat. De fietser wijkt uit en duikelt voorover de kledingrekken in. Een scenario dat zomaar waarheid kan worden. Tjitske Visser, voorzitter van de Meppeler Handelsvereniging is er bang voor.

Fietsverbod

Het is verboden om te fietsen in de Hoofdstraat van Meppel tijdens winkeltijden en dat is juist het probleem volgens Tjitske Visser. „Ik vind het zelf ook heel verwarrend, want wie weet nou wat winkeltijden zijn? Kinderen fietsen daar ‘s morgens om negen uur, want die denken dat de winkels nog dicht zijn. Een paar winkels zijn ook dicht, maar andere niet. Of geldt de winkeltijdenwet en wie kent die wet? Ik vind de bebording daarin ook erg onduidelijk. Hoe langer de tekst op zo’n bord, hoe minder mensen het bord lezen. Dus ik zou zeggen: verbied het gewoon. Dan is het ook beter te handhaven.”

Ook Montizaan zou er graag wat tegen doen, maar wat? „Ik kan niet schrijven, anders had ik al lang wat gedaan. De mond zit wel goed, maar de pen niet. Ik spreek er wel eens een fietser op aan en die zegt dan dat het beter uitkomt. Op een gegeven moment denk ik: ik moet er ook niets meer van zeggen. Ik erger me er zo aan en ik heb daar alleen mijzelf maar mee.”

De winkeliers

Montizaan wordt gesteund door meerdere winkeliers „Die hebben er met name last van dat hun klanten er last van hebben”, zegt Visser. Voor het beeld van de winkelstraat zijn al die fietsers ook niet fijn en dat stoort de winkeliers. Volgens Visser is het nodig om gewoon één lijn te trekken. Het mag wel, of het mag niet. „Dan weet je als klant tenminste ook wat je te wachten staat. Nu is het zo dat je een winkel uitloopt en je omver gefietst kan worden. Je wilt dat als winkelier niet voor je klanten en ook niet voor jezelf.”

De voorzitter van de handelsvereniging is geschrokken van de hoeveelheid fietsers die voorbij tuft. „Als ik op het terras zit en ik zie ál die fietsers voorbij komen fietsen, dan denk ik: ‘dat zijn er wel heel veel’. Ze fietsen ook niet langzaam. Het is gewoon een snelweg voor fietsers.”

De boa’s

De gemeente heeft geen signalen gekregen dat er meer wordt gefietst dan voorheen. „In de binnenstad wordt aangegeven waar en wanneer er gefietst mag worden en waar niet. Als onze toezichthouders zien dat deze regels niet worden opgevolgd, worden mensen daarop aangesproken. Dat voorkomt echter niet dat er mensen zijn die de regels soms negeren”, reageert een woordvoerder namens de gemeente.

Montizaan vraagt zich af wat de boa’s eigenlijk doen. „Net alsof er helemaal niet gecontroleerd wordt.” Ook sommige winkeliers geven aan dat ze niet vaak boa’s zien. Ze verwacht dat het een keer mis moet gaan, helemaal nu het weer drukker wordt in de stad. „Het verbaast me dat ik er nog niks over heb gezien of gelezen. Die fietsers hebben echt een flinke snelheid.”

Gelukkig kan de inwoonster van Meppel er ook nog wel om lachen en soms maakt ze wel eens een grapje tegen een voorbijrijdende fietser. „Ik zeg dan: ‘pas op! Ik zou afstappen want aan het einde zijn ze aan het controleren’.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meppel
menu