Vrij treinreizen in Nederland kost 350 euro per maand. In Duitsland 49 euro. Waar gaat het bij ons mis?

Treinreizigers checken in op station Leeuwarden.

Treinreizigers checken in op station Leeuwarden. Foto: Jacob van Essen

Na lopen en fietsen heeft het openbaar vervoer de beste papieren qua duurzaamheid en ruimtegebruik. Als het fors goedkoper wordt, zoals in Duitsland, laten we dan massaal onze auto’s staan? ‘OV goedkoper maken is niet genoeg, de auto moet van z’n imago af.’

Niet al te lang geleden was de Hogelandster wethouder Mariette de Visser op een bijeenkomst waar bijna alle genodigden per auto heen waren gereisd. Ze hadden lang en frustrerend in de file gestaan op hetzelfde punt en beklaagden zich daar uitgebreid over, tot leedvermaak van De Visser. Uiteindelijk kon ze zich niet meer inhouden.

,,Grappig, mijn trein deed er maar een kwartiertje over’’, zei ze langs haar neus weg.

De Visser, opgeleid als verkeerskundige en nu in Het Hogeland verantwoordelijk voor onder meer armoedebeleid, heeft wel wat met het OV. Het is bevrijdend, zegt ze, in plaats van beperkend. In potentie voor iedereen, maar zeker voor de doelgroep waarvoor ze een paar jaar geleden de Meedoen Pas bedacht.

Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.

Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!

Abonnement

PREMIUM -50%

Alle online artikelen lezen
€ 3,00€ 1,50
per week

Upgrade (optioneel)

Digitale krant
  • Ma t/m za de krant online lezen
+ € 1,00
per week
Digitale krant + Weekend
  • Ma t/m za de krant online lezen
  • Zaterdag de weekendkrant op papier
+ € 2,00
per week
Geen extra's