’ING maakt bankieren vooral duurder voor ouderen’. Vooral ouderen die weinig of niet internetbankieren zijn de dupe

Foto: ANP/HH

Klanten die niet of weinig internetbankieren, moeten vanaf januari veel meer betalen bij ING. Vooral ouderen zijn hiervan de dupe, merkt ouderenbond ANBO. Hoewel het om relatief kleine bedragen gaat, vindt de seniorenorganisatie dat ING „te weinig oog heeft voor de oudere klanten”.

„Per jaar gaat het misschien niet om een heel groot bedrag, maar deze stijgende lijn in kosten voor papieren dienstverlening is al jaren gaande. Op 1 juli verhoogde ING de tarieven ook al”, aldus de ANBO.

Bij ING betalen klanten vanaf januari 1,25 euro voor een maandelijks papieren afschrift, dat was 75 cent. ING-klanten die meer dan tien acceptgiro’s per jaar gebruiken, zijn straks 50 procent duurder uit. Ze gaan 75 cent per acceptgiro betalen.

’Niet aan afspraken gehouden’

Daarnaast vindt de ANBO dat ING zich met de tariefsverhogingen niet aan de afspraken houdt die gemaakt zijn in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). In opdracht van De Nederlandsche Bank heeft adviesbureau McKinsey onderzoek gedaan naar de infrastructuur van cash en alle bij het MOB aangesloten partijen bekijken samen hoe de toekomst van contant geld eruit ziet. De afspraak was dat de banken tijdens de duur van dat overleg geen tariefswijzigingen zouden doorvoeren, wat ING dus wel doet vanaf januari. ING kon nog niet direct op de kwestie reageren.

Verder vindt de ANBO het geen goede ontwikkeling dat ABNAmro en Rabobank klanten sinds een aantal maanden laten betalen voor het opnemen van contant geld. De seniorenorganisatie vraagt zich af waarom de banken „het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, steeds duurder moeten maken”.

Nieuws

Meest gelezen

menu