A-merk steeds prijziger, komkommer en boter in jaar tijd 30 procent duurder geworden. Maar welke Nederlandse supermarkt is het goedkoopst?

Foto: ANP

A-merken zijn in de supermarkt het afgelopen jaar sneller in prijs gestegen dan huismerken. Vooral tussen december en maart stegen de prijzen hard. Op jaarbasis kwam de prijsstijging van A-merken uit op 10 procent, die van huismerken op 7 procent, blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.

Vooral groente en fruit zijn flink duurder geworden: supermarktklanten betalen 12 procent meer dan een jaar geleden. Komkommers, courgettes en peren werden met name duurder, in april allemaal ongeveer een derde in prijs hoger dan een jaar eerder.

Bij andere producten viel boter op als prijsstijger. Campina Botergoud Roomboter, Blue Band Halvarine en Jumbo Margarine werden allemaal minstens 30 procent duurder.

Duurste winkel

Supermarktketen Dirk was het goedkoopst wat A-merken betreft, Spar het duurste. Albert Heijn gaf de meeste kortingen op aanbiedingen, maar hanteerde ook 2 procent hogere prijzen dan gemiddeld.

Sinds het herstel van de coronacrisis is de inflatie flink opgelopen. De oorlog in Oekraïne, die eind februari begon, heeft dat nog eens versneld. In Nederland kwamen de algehele prijsstijgingen in april uit op 9,6 procent op jaarbasis. Dat kwam vooral door een verdere stijging van de prijzen van voedingsmiddelen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Aanbiedingen

Uit het onderzoek van de Consumentenbond bleek verder ook dat 68 procent van de mensen die boodschappen doet zich zelden of nooit laat verleiden tot het doen van aankopen die ze niet van plan waren, alleen omdat deze producten in de aanbieding zijn. 27 procent van de shoppers doet dat weleens. En een kwart gaat voor zijn boodschappen speciaal naar een andere winkel als daar gunstige aanbiedingen zijn.

84 procent van de ondervraagden uit het onderzoek doet zijn boodschappen alleen in fysieke winkels, 3 procent winkelt alleen online en 14 procent wisselt af.

Kopje koffie

Supermarkten moeten het aantrekkelijk maken om duurzame aankopen te doen, vindt 67 procent. En 54 procent kiest voor een biologische variant als deze niet (veel) duurder is dan het niet-biologische product.

En dat gratis kopje koffie dat je in sommige supermarkten kunt krijgen; slechts 1 procent van het winkelend publiek hecht daar waarde aan.

Nieuws

menu