Ahold-topman zegt dat klanten Albert Heijn niet bang moeten zijn voor duurdere boodschappen vanwege gebrek aan grondstoffen

Consumenten hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ze meer gaan betalen voor hun boodschappen bij Albert Heijn vanwege het tekort aan grondstoffen. Dat zegt ceo Frans Muller van moederconcern Ahold Delhaize.

Foto: ANP/HH

Foto: ANP/HH

„De prijzen zijn gematigd, in de tweede helft van het jaar verwachten we iets meer. Tot nu toe merken klanten daar weinig van, aldus Muller. „Als we al prijzen doorberekenen zal dat rechtvaardig zijn, dat is hooguit mogelijk een moderate prijsstijging. We proberen de prijzen zo laag mogelijk te houden voor onze klanten.”

Ahold Delhaize heeft een goed halfjaar achter de rug. Het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com behaalde de afgelopen zes maanden een omzet van 36,9 miljard euro. Dat is een stijging van 4,4 procent ten opzichte van een jaar geleden.

Muller spreekt van ’fantastische cijfers’: „Zeker als we dit vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, toen de verkopen enorm waren vanwege de lockdowns in Europa en de Verenigde Staten. We hebben dit kwartaal 70 basispunten aan marktaandeel gewonnen met Albert Heijn. Dat is vrij aanzienlijk.”

Online maakte Ahold Delhaize een forse groei door. De onlineverkopen zijn inmiddels goed voor ongeveer een tiende van de totale omzet. Daarbij valt op dat in Europa het aandeel onlineverkopen flink hoger lag dan in de VS.

Er bleef over de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst over van €540 miljoen. Ahold Delhaize verhoogde verder de winstverwachtingen voor heel 2021. Het bedrijf denkt een hogere winstmarge te halen dan het eerder aangaf.

Consumenten weten de weg naar de supermarkt nog steeds te vinden. Verandert er al iets aan hun patroon?

„Ten eerste is het goed om te zien dat mensen weer vrij kunnen bewegen, nu restaurants en musea weer open gaan. Dat is goed voor de economie en voor de mentale staat van mensen nu zij weer andere winkels dan supermarkten kunnen bezoeken. We zien ook die ontspanning in de markt. En we zien dat consumenten vaker thuis koken, aangezien de meeste mensen ook vanuit huis werken. Klanten bestellen ook meer online, vooral gezonde producten zijn in trek. We hebben dan ook een hele stevige online-omzet. In een jaar tijd is er sprake van een verdubbeling. Wat dat betreft is de onlinegroei versneld, maar we verwachten dat er een aftopping zal plaatsvinden.”

 

Er is veel te doen rond flitsbezorgers als Getir, Zapp en Gorillas. Overweegt Ahold Delhaize om met een van deze nieuwkomers samen te werken?

„Nee. We overwegen geen samenwerking, maar houden de markt goed in de gaten. Het gaat hier om een nichemarkt, waar het impulssegment heerst. Wij kijken vooral hoe we onze online bezorging kunnen verbeteren en we hebben al veel doorgevoerd. We hebben click & collect mogelijk gemaakt en consumenten kunnen in 26 gebieden een beroep doen op de bezorging van AH Compact. Ons businessmodel is al flink gewijzigd.”

Ahold Delhaize heeft opnieuw de winstverwachting naar boven bijgesteld. Wat verwacht u van dit jaar?

„Onze resultaten in het eerste halfjaar zijn sterker dan gedacht. Maar er heerst ook nog veel onzekerheid, bijvoorbeeld hoe de deltavariant van het coronavirus uitpakt in Europa. We zijn op alles voorbereid, in de VS hebben we de veiligheidsmaatregelen alweer aangepast. En als dat in Europa nodig is, zullen dat uiteraard ook doen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu