Arriva opent aanval op NS. Topman Anne Hettinga: 'Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten'

Regionale vervoerders willen voorkomen dat NS vanaf 2025 voor tien jaar het alleenrecht houdt om treinen te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in ons land. Daartoe wordt een bodemprocedure voorbereid bij de rechtbank in Den Haag. „Het is te gek voor woorden dat in een democratisch land de concurrentie op voorhand wordt uitgesloten.”

Arriva-baas Anne Hettinga: „Wij blijven niet klagen en jammeren en gaan zelf aan de slag.”

Arriva-baas Anne Hettinga: „Wij blijven niet klagen en jammeren en gaan zelf aan de slag.” Foto: Arriva/Marco Reeuwijk

Dat zegt Arriva Nederland-topman Anne Hettinga in een interview met De Telegraaf.

Arriva is ambitieus in de concurrentiestrijd met de NS. Nadat de openbaar vervoerder al aankondigde om vanaf 2023 nachttreinen naar de Randstad te willen laten rijden vanuit Maastricht en Groningen, wil men nu op de mobiliteitsmarkt de beste aanbieder zijn.

„We hebben een compleet nieuw en innovatief reisplatform ontwikkeld, beter dan alle andere”, aldus Anne Hettinga. „Het klinkt misschien hoogdravend, maar met de lancering van glimble maakt Arriva de stap van ov-bedrijf naar mobiliteitsaanbieder. We hebben ook geen zin om straks onderaannemer van een andere aanbieder te worden. Vandaar deze stap.”

„We kijken daarmee als bedrijf over provinciegrenzen en verschillende soorten vervoer heen”, vervolgt de ceo, „omdat we overtuigd zijn dat mobiliteit anders kan en ook anders móét. De behoefte van de reiziger staat meer dan ooit centraal en daar moet je als bedrijf in meegaan.”

Wat betekent dat concreet?

„In een wereld waarin iedereen continu in beweging is – en verbinding en bereikbaarheid essentieel zijn – moet je flexibel zijn. Met een miljoeneninvestering in het platform glimble brengen we alle mobiliteitsoplossingen binnen handbereik met de mogelijkheid die af te stemmen op ieders eigen voorkeuren. Natuurlijk zijn in de gratis app ook alle andere aanbieders van openbaar vervoer opgenomen en kan de reiziger van deur tot deur plannen, boeken en betalen en geeft het toegang tot onder andere de deelauto, -fiets en -scooter.”

Maar met een app win je de oorlog toch niet van NS? Iedereen heeft immers een eigen platform.

„Dat zag je in het begin ook met hotelboekingsapps, daar waren er veel van, maar nu heb je vooral Booking.com en Trivago nog. Het gaat er simpelweg om dat je de beste bent en dat denken wij te zijn. Wij zijn innovatief en ontwikkelen nieuwe ideeën omdat we ervan overtuigd zijn dat het aantal reizigers ook na corona structureel af zal nemen. Voor ons zal dat uiteindelijk betekenen dat zo’n vijf procent omzet wegvalt. Dat moeten we dan op een andere manier verdienen en we willen bovendien onze hand niet blijven ophouden bij de overheid. Vandaar dat we denken ook een andere richting in te moeten slaan zoals het mobiliteitsplatform. En dat doen we ook nog met Moovit, de beste partij op dat gebied met wereldwijd één miljard gebruikers.”

Verbaasd dat NS vanaf 2025 tien jaar lang weer het alleenrecht heeft om over de belangrijkste spoorverbindingen te mogen rijden?

„Absoluut, want daarmee zet de politiek ontwikkelingen langer dan een decennium op slot. Ik snap er echt niets van, want de overheid geeft hiermee een slecht signaal af. Ik geloof dat je als bedrijf inslaapt als je geen concurrentie hebt en niet innoveert. Daarmee dupeer je als overheid dus de reiziger, want je moet blijven vernieuwen en alleen met de adem in je nek van andere partijen gebeurt dat. NS zal die drang niet direct hebben en weet dat ze tot 2035 gebeiteld zitten.”

Hadden jullie mee willen doen in die strijd?

„Natuurlijk! We hebben nu 75 procent van het regionale vervoer in handen op het spoor en zijn daarmee in het noorden, zuiden en oosten van het land de grootste. Maar als je de Randstad en midden van het land meetelt praat je over een marktaandeel van negen procent. Maar we hebben ook dertig procent van het busvervoer. We hadden echt een serieuze poging willen doen voor het hoofdrailnet, maar die kans is ons ontnomen. Vreemd dat de politiek zich hier niet in gemengd heeft. Zelfs de VVD niet! Verbazingwekkend zo in de steek gelaten te worden in Den Haag, omdat het volledig haaks staat op de ideologie van een aantal partijen die competitie juist voorstaan. Door deze ’overvalmethode’ is de kans ons ontnomen om verder te groeien. Schandalig en vanuit de Federatie Mobiliteit Nederland (FMN) bereiden we een bodemprocedure voor bij de rechtbank in Den Haag om dit alsnog ongedaan te maken.”

Voelen jullie je dan wel serieus genomen in Den Haag?

„Genomen kun je beter zeggen. We hebben de afgelopen jaren honderden miljoenen euro’s geïnvesteerd en hebben laten zien dat we het meer dan goed doen. Reizigers zijn tevreden en de groei is spectaculair. Je bent gesprekspartner in alles en dan krijg je ineens te horen dat je niet meedoet. Ja, dan voel je je genomen. Maar ondertussen blijven wij niet klagen en jammeren en gaan zelf aan de slag. We zijn immers ondernemers en hebben te dealen met de omstandigheden, hoe unfair die soms ook zijn.”

Inmiddels gaan jullie zelf als een dief in de nacht nachttreinen laten rijden naar de Randstad.

„We zijn juist een bedrijf dat slagvaardig en creatief is en kansen blijft zoeken. Door nachttreinen van Groningen en Maastricht naar de Randstad te laten rijden. Ik ben benieuwd of we die ruimte gaan krijgen, want ik bespeur vanuit de politiek en de ministeries een ongezond stuk tegenwerking op ideeën die wij hebben. Ook nu is het vreemd dat ons nachttreinenplan – en dan druk ik me voorzichtig uit – door niemand met enthousiasme is begroet. Daar geef je al een signaal mee af, want je zou als overheid ook kunnen zeggen: ’Hé wat mooi, er rijden daar geen treinen ’s nachts en er is een partij die hierin wil investeren. Die gaan we helpen.’ De NS heeft in al die jaren zelf geen pogingen ondernomen het ook te doen, dus dit is een toevoeging en verrijking voor de reiziger. De aanvraag ligt ter goedkeuring bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en ik ga gewoon uit van een positieve beslissing.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
menu