Bestelbusjes, vrachtwagens en bussen. Hoe maak je de logistiek in Nederland duurzaam? 'Beleidsmakers kunnen straks zeggen: jij mag hier niet meer in met je dieseltruck'

Geen emissies, uitstekende bereikbaarheid, optimale doorstroming van mensen en goederen in slim ingerichte, duurzame en compacte steden. Veilig en betaalbaar. Zo moet mobiliteit en logistiek er volgens het Klimaatakkoord in Nederland in 2050 uitzien. Makkelijker gezegd dan gedaan. Op de weg naar dit ideaalbeeld zitten nog genoeg hobbels. Paul Buijs, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, legt uit.

Professor Paul Buijs van de RUG: ,,Bezorgen per fiets is efficiënter.''

Professor Paul Buijs van de RUG: ,,Bezorgen per fiets is efficiënter.'' Foto: Peter Wassing

Als je de logistiek wilt verduurzamen, dan is het eindpunt wel helder: uiteindelijk moeten alle goederen met een honderd procent duurzaam vervoersmiddel en opslagmiddel worden vervoerd. Maar daar zijn we nog niet. ,,Er ligt een enorme verduurzamingsambitie bij de logistieke sector. Toch is er weinig vooruitgang geweest de afgelopen jaren’’, zegt Paul Buijs, universitair docent in Groningen.

Vacatures

Lid Raad van Toezicht

Zonnehuisgroep Noord

Lid Raad van Toezicht

Cultuurhuis Hoogeveen

Baliemedewerker

Stedelijk Museum Meppel